Kan ik na enorm veel aankomen na het afvallen ook weer gewoon afvallen?

Ik ben vorig jaar afgevallen naar gezond gewicht en heb dat een tijdje behouden. Alleen heb ik erg last van veel eetbuien en heb ik alweer overgewicht. Ik baal hier erg van en wil graag terug naar het gewicht van vorig jaar. In een half jaar tijd ben ik meer dan 10 kg aangekomen? Hoe kan ik dit het best en effectief aanpakken? Te weinig eten lokt ook weer eetbuien bij mij uit en werkt ook averechts (val heel moeilijk af)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.3K
Ritsuka
9 jaar geleden
Hoeveel eet je momenteel op een dag?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb enorme eetbuien die wel tot 10000 kcal kunnen gaan, afgewisseld door een paar dagen onder de 1000 etc. Mijn complete eetpatroon is gewoon uit balans omdat ik wanhopig ben met dit gewicht wat ik nu heb (1 kg onder het maximale)
Ritsuka
9 jaar geleden
Stel je hebt 2000 kcal per dag nodig om op gewicht te blijven.
Dit is 14000 kcal in een week totaal.
Je eet elke doordeweekse dag 1800 kcal, en in het weekend ga je nog uit eten en naar een verjaardag en eet je 2 dagen achter elkaar 2400.
Dan zit je in totaal voor de week op (5x1800)+(2x2400) op 12000 kcal en val je af. Maa als jij 6 dagen achter elkaar maar 1000 kcal eet, en op de laatste dag van de week heb een eetbui van 10000 kcal omdat je het niet jeer volhoud, dan zit je op 16000 kcal in totaal voor de week en kom je aan. Door dus per dag meer te gaan eten voorkom je de grote eetbuien en eet je uiteindelijk minder in een week en kun je afvallen.
Ritsuka
9 jaar geleden
En wat doe je aan beweging per dag?
Probeer eerst eens wat meer te eten op je gewone dagen, in plaats van 1000 eerst eens beginnen met 1200, en dan uitbouwen naar 1500 of 1800 op een dag. Elke dag ietsje meer eten tot je daar aan komt.
Of ineens naar die kcal toe gaan als je dat prettiger vind. Je lichaam is heel slim, jij probeert jezelf uit te hongeren, en je lichaam komt met een eetbui als reactie om de tekorten weer aan te vullen. Maar dit is heel stressvol en niet bevordelijk voor je gezondheid en afvallen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Calorieën tellen is uit het jaar nul
http://energiekevrouwenacademie.nl/insuline-het-hormoon-dat-je-vet-stevig-vasthoudt/
Focus je op voeding niet op vulling/calorieën.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik loop soms lange afstanden hard en op dagen dat ik bijv meer dan 10km hardloop, eet ik ook onder de 1000 kcal. Ik denk dat ik maar probeer om dagelijks een beetje normaal probeer te eten (iets van 1500 p/d) en dan kijken wat er gebeurd (maar compensatiedrang bij mij is zooooo aanwezig)
Ritsuka
9 jaar geleden
ja, probeer eens elke dag wat meer te gaan eten, dan kom je al een heel eind.
Ritsuka
9 jaar geleden
een auto kan ook niet naar frankrijk op 10 liter benzine
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kan beter krachttraining gaan doen.
Als je cardio doet, dan doe je dat na krachttraining.
Sporter zonder goed te eten is nutteloos.
http://www.slank-en-sterk.nl/training.php?go=cardio (de rest van die site is ook best goed)
tinus1969
9 jaar geleden
Mijd koolhydraten, en zeker suiker,. van suiker krijg je vaak meer honger. eet Roerei, spek, dat soort dingen. Die verzadigen goed.
Verder; haal gene andere eten in huis. Wat je niet koopt, eet je niet.

Het beste antwoord

Je moet eerst werken aan je eetbuien. Was het echt alleen omdat je te weinig at? Of was het stress/emotie eten?
Als jij zorgt voor een goed eetschema (stel dat je 2300 kcal op een dag nodig hebt en je gaat er 2000 eten) dan kun je op een gezonde wijze geleidelijk afvallen.

Het klinkt alsof je met een crashdieet bent afgevallen, dan gaat het er snel af, maa is het er ook weer snel bij.
Focus je op gezond en genoeg eten en voldoende bewegen, en dan kun je rustig afvallen. Houd een tijdje bij wat je eet en drinkt om erachter te komen waar de knelpunten liggen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hierbij ga ik er trouwens van uit dat er niet een medische oorzaak is voor je gewicht, zoals schildklierproblemen.
Laat dat eerst uitsluiten, daarna kun je aan de slag.

Toegevoegd na 3 minuten:
Hier kun je berekenen wat je nodig hebt op een dag: http://www.health-calc.com/diet/energy-expenditure-advanced
Vul bij gewicht het gewicht in dat je graag wilt zijn (als dit een haalbaar gewicht is natuurlijk).
Als jij gaat eten voor het gewicht dat je wilt hebben, bereik je vanzelf je gewicht.
Wel even kijken met activiteiten invullen, mensen schatten het soms heel hoog in. Intense activiteit is echt voluit sprinten, dus dat doe je niet zoveel.
Ritsuka