ik wil in de vakantie afvallen en mentaal beter in vel voelen. hoe doe ik dat?

Ik ben een dame van 20 jaar oud. Mijn gewicht is 97 kilo en ik ben 1.77m.
Twee jaar geleden woog 108 kilo met dezelfde lengte in 1 jaar tijd verloor ik 11 kilo. Ik wil dit jaar mijn streefgewicht halen van 70 kg.

Ik weet dat ik meer gaan bewegen en minder calorie innemen, maar ik hoorde hoe lichter je word hoe minder calorieën moet netto moet hebben.

Ik heb vaak last van eetbuien, als vrienden of familie gaat praten over lijnen /afvallen voel ik me altijd zeer ongemakkelijk en als ga shoppen dat ik niet kleding kan dragen dat ik heel erg leuk vind omdat het niet in me maat is of het staat me heel lelijk en ik ben heel erg verlegen onzeker over zulke onderwerpen te praten met vrienen of familie aangezien ik denk dat ze me toch niet gaan begrijpen of ze gaan me nog onzekerder maken dat ik al ben.

Dat ik me nu afgelopen jaren klote voel komt door hen er is altijd wel commentaar: mijn dikke vriendin of wie gaat je ooit aannemen je kan geen eens normale werkkleding aan doen of wil je met mee dan kan je mijn bodyguard zijn, als ik jou was zou ik allang al die kilo's zijn kwijt geraakt.

Ik kan niet psycholoog en/of diëtist gaan, omdat ik ben bang dat ik me eigen risico niet kan betalen en ik zit al in de schulden.

Hebben jullie tips of gewoon iemand die kan zeggen dat ik het kan en dat het mogelijk is.

Dankjewel alvast

Weet jij het antwoord?

/2500

Spieren kweken. Kracht training, spieren verbranden vet en calorieën. Ga hiervoor naar een sportschool en laat je begeleiden. Dat is meer waard dan het eigen risico. Stel prioriteiten, koop eens een keer geen nieuw...... Doe boodschappen bij de discount en zorg dat je geld overhoud voor je doel.... Sportschool training!!

Wat een rare vrienden zeg dat ze je zo lopen af te zeiken. Dat vind ik niet echt vrienden, echte vrienden staan achter je en steunen je in (bijna) alles wat je doet en horen je juist aan te moedigen. Maar goed, even naar je vraag. Allereerst als je geen medicijnen gebruikt of wat dan ook (dus niet aan je eigen risico komt) dan wordt je eigen risico inderdaad eerst aangesproken als je naar een diëtist gaat (been there, done that) Ik heb geen ''ultieme'' tip voor je. Maar ik kan wel een (klein) beetje vertellen waar je op zou kunnen letten. Ik ben zelf heel veel bezig geweest (momenteel geen tijd meer) met fitness en lees al jaren alles over lichaam en voeding. Ik ben dus geen deskundige, maar gewoon iemand die veel interesse heeft in deze dingen. Alles wat ik vertel is dus grotendeels uit eigen ervaringen en van internet/boeken. Allereerst is het handig om naar de voeding te kijken. Voeding is echt nummer 1 voor afvallen/aankomen/massa. Je zegt dat je wel eens last hebt van vreetbuien (heel herkenbaar hier hoor haha) is dat gewoon omdat het kan? Of is dat omdat je ''trek'' hebt? Als je namelijk eens bekijkt hoeveel calorieën je nodig hebt, dan splits je je maaltijden op in 6 tot 8 maaltijden. Dan krijg je de hele dag door dus kleine porties, waardoor je lichaam evengoed verzadigd voelt en je dus eigenlijk bijna onmogelijk honger kunt krijgen. En als je eens een uitschieter hebt, pak dan een stuk fruit als een banaan. Neem hier niet teveel van trouwens, want mensen vergeten heel vaak dat in fruit ook heel veel fruitsuikers zitten. Een knap ''dieet'' kan ik je niet geven, ieder lichaam is anders, andere stofwisseling etc etc. Ook vind ik het woord ''dieet'' heel fout. Een dieet ga je namelijk vaak ''op'' dat betekent dat je er daarna ook weer ''af'' gaat. Maak er een leefwijze van, daar heb je veel meer aan. Bewegen is je al duidelijk. Toch wil ik er even wat over kwijt. Als je voeding een beetje op orde is, dan is het belangrijk om regelmatig ''cardio'' te doen. Onder cardio valt eigenlijk alle beweging waarbij je hartslag omhoog gaat, Ik zie wel eens mensen recreatief wandelen, dat is dus GEEN cardio. Stukje joggen, fietsen, eventueel naar de gym om daar wat cardio te doen. Zelfs de trap op en af rennen (herhaalderlijk) kan onder cardio vallen, als het maar de hartslag omhoog brengt. Denk er ook aan, afvallen is een langdurig proces, dit doe je niet ''even'' dus geduld is ook belangrijk. Ik hoop dat je er iets aan hebt. Heel veel succes in ieder geval.

Feitelijk moet je je eet en bewegingspatroon dusdanig veranderen dat je én afvalt maar ook op een gezond gewicht blijft! Nu op dieet gaan, je streefgewicht bereiken en vervolgens weer je eerdere levenstijl oppakken gaat echt niet werken. Let goed op wat je eet en kijk niet alleen naar de calorieën. Daarnaast is beweging van essentieel belang. Dit kun je kosteloos doen door te wandelen en te fietsen. Laat je ook niet opjutten, hoe sneller je afvalt, hoe sneller het er weer aan zit.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100