ik wil in de vakantie afvallen en mentaal beter in vel voelen. hoe doe ik dat?

Ik ben een dame van 20 jaar oud. Mijn gewicht is 97 kilo en ik ben 1.77m.
Twee jaar geleden woog 108 kilo met dezelfde lengte in 1 jaar tijd verloor ik 11 kilo. Ik wil dit jaar mijn streefgewicht halen van 70 kg.

Ik weet dat ik meer gaan bewegen en minder calorie innemen, maar ik hoorde hoe lichter je word hoe minder calorieën moet netto moet hebben.

Ik heb vaak last van eetbuien, als vrienden of familie gaat praten over lijnen /afvallen voel ik me altijd zeer ongemakkelijk en als ga shoppen dat ik niet kleding kan dragen dat ik heel erg leuk vind omdat het niet in me maat is of het staat me heel lelijk en ik ben heel erg verlegen onzeker over zulke onderwerpen te praten met vrienen of familie aangezien ik denk dat ze me toch niet gaan begrijpen of ze gaan me nog onzekerder maken dat ik al ben.

Dat ik me nu afgelopen jaren klote voel komt door hen er is altijd wel commentaar: mijn dikke vriendin of wie gaat je ooit aannemen je kan geen eens normale werkkleding aan doen of wil je met mee dan kan je mijn bodyguard zijn, als ik jou was zou ik allang al die kilo's zijn kwijt geraakt.

Ik kan niet psycholoog en/of diëtist gaan, omdat ik ben bang dat ik me eigen risico niet kan betalen en ik zit al in de schulden.

Hebben jullie tips of gewoon iemand die kan zeggen dat ik het kan en dat het mogelijk is.

Dankjewel alvast

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Toch kan ik je een psycholoog aanraden. Ik ken mensen die met psycholoog en sportschool 30 kilo zijn afgevallen, en hun zelfvertrouwen weer terug gevonden hebben.
En dat is veel meer waard dan het eigen risico.
paulus811
9 jaar geleden
Waarom wil je juist in de vakantie afvallen? 27 kilo is best te doen, maar niet in één vakantie. Ik heb een trainer en die zegt altijd 'je krijgt er niet in 20 weken af wat je er in 20 jaar hebt aangevreten'. En dat is waar, crashdiëten werkt niet. Gezond eten en bewegen wel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Crashdieten werken inderdaad voor geen meter, daarom adviseer ik je niet om in 1 vakantie 27 kg af te vallen. Wat wel helpt is een gestructureerd dieet. Ga praten met een dieet coach die voor jou bijvoorbeeld een half jaar of jaar plan maakt waarmee je geleidelijk op een gezonde manier afvalt. Daarnaast kan elke dag een half uur tot een uur wandelen al een groot verschil maken. Zoek een maatje met wie je dit gediciplineerd elke dag doet. Ik ken iemand die op deze manier meer dan 25 kilo is afgevallen in 8 maanden tijd. Misschien geeft dit niet het snelle resultaat wat je graag wilt, maar het zorgt er wel voor dat je op een natuurlijke manier afvalt en minder snel terug valt in je oude patroon.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou ook andere vrienden zoeken. Aan al die negativiteit heb je niets. Dat kost energie en dat maakt dat je meer gaat eten.
Castle
9 jaar geleden
In een vakantie krijg je het er niet af. Je zal overgewicht moeten zien als een ziekte. Het klinkt hard, maar is wel zo. Je moet net als een diabeticus of iemand met allergieën bepaalde voeding moeten zien te mijden. Je zal je levensstijl aan moeten passen. Ook die psycholoog is belangrijk want die vreetbuien die vaak staan voor beloningen op korte termijn of als een soort drug om je beter te voelen werken niet gunstig uit voor je. Begin met gezond eten en geen rare diëten die niet werken. Begin met meer te fietsen of te wandelen. Laat je niet downpraten door je 'vrienden'. Omring jezelf met positieve mensen. En als het tegen zit omdat iemand of iets niet goed gaat dan sterk zijn. Meet je lichaam ook regelmatig na zodat je de vorderingen ziet. Je hebt nu al in principe de juiste vraag gesteld en alleen nog nu de juiste actie.
nielsjuh
9 jaar geleden
Wat eet je dan in je vreetbuien? Als ik een vreetbui heb, zoek ik de dichtstbijzijnde fruitmand op. Dus in je vreetbuien kan je ook gezond eten. Fruit, cracker of bijvoorbeeld een rauwe wortel.
Ritsuka
9 jaar geleden
maar dat is geen oplossing voor je probleem. dan heb je nog steeds een vreetbui. Vaak is een vreetbui een manier om niet met emoties om te hoeven gaan, nu verplaats je het alleen naar andere voeding die iets minder schadelijk is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Paulus81 ik wil een begin maken zowel lichamelijke als geestelijk om een gezondere leefstijl op te bouwen ik zoek geen tijdelijk dieet, maar een manier om mijn leefstijl te kunnen Veranderen en te accepteren wie ik ben.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Castle ik zou het noteren en dankjewe voor je reactie. Ik heb toch, maar een afspraak gemaakt bij de huisarts om misschien de kern van het probleem te kunnen oplossen vreetbuien en hoe ik met deze emotie beter kan omgaan Nielsjuh als ik een vreetbui heb dan ik eet ik vooral chips en ik moet h hebben Ofanders kan ik mijn emoties niet vergeten Dankjewel allemaal ik ga hier zker aan de slag
Ritsuka
9 jaar geleden
je moet werken aan leren omgaan met je emoties, dan heb je daar geen voedsel meer voor nodig
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Succes, je kunt het want je bent al 11 kg afgevallen!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoi,
Ik weet niet of je al jezelf woont en of je dus zelf je eten kookt.
Maar anders zou ik overwegen om verantwoord te gaan koken.
Dus eigenlijk gewoon een heel andere leefstijl aanmeten.
( misschien doe je dat al wel dan zeg ik niets)
Maar Dan zul je veel afvallen en dan blijft het er ook af.
Je zal dan afvallen tot een gewicht dat bij je lichaam past.
Bijvoorbeeld om te beginnen geen pakjes en zakjes meer gebruiken met koken maar alles met verse kruiden maken want in zakjes zit erg veel suiker.
En probeer veel eiwitten te eten bijvoorbeeld kip, ei en ongebrande moten.
dat remt het honger gevoel en zorgt voor een snellere vetverbranding.
Misschien is het ook leuk om jezelf te belonen bij elke paar kilo die afgevallen met een leuk cadeautje dat je zelf leuk vind.
Dat stimuleert.
En als je echt trek krijgt tussendoor neem dan een gekookt eitje.
Dat lijkt niets maar een ei kan best goed vullen.
Denk er ook om dat je veel water drinkt tussendoor als je snel afvalt moet je veel water drinken om je afval stoffen weg te halen.
En ook al ziet een ander de eerste paar kilo's niet, jij ziet ze wel en desnoods zeg je steeds weer een kilo, en een tijdje later roep je gewoon weer, weer een kilo.
Ze zullen zien dat je er mee bezig bent en je stimuleren door te gaan.
Maar dat hoeft natuurlijk niet. Je kan het ook voor jezelf doen als je je daar beter bij voelt.
En je zal zien als je gezond en verantwoord eet je ook vanzelf meer zin krijgt om te gaan sporten / bewegen.
Je kan ook nog naar de sportschool gaan en vragen om een personal trainer die je begeleid en tegelijkertijd ook voedings advies geeft.
Maar dat word natuurlijk wel duurder en ik kan niet in je portemonnee kijken.
Het zal je echt wel lukken, daar heb ik alle vertrouwen in.
Maar alle begin is moeilijk.
Succes!!

Antwoorden (3)

Spieren kweken. Kracht training, spieren verbranden vet en calorieën. Ga hiervoor naar een sportschool en laat je begeleiden. Dat is meer waard dan het eigen risico. Stel prioriteiten, koop eens een keer geen nieuw...... Doe boodschappen bij de discount en zorg dat je geld overhoud voor je doel.... Sportschool training!!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat een rare vrienden zeg dat ze je zo lopen af te zeiken. Dat vind ik niet echt vrienden, echte vrienden staan achter je en steunen je in (bijna) alles wat je doet en horen je juist aan te moedigen. Maar goed, even naar je vraag.

Allereerst als je geen medicijnen gebruikt of wat dan ook (dus niet aan je eigen risico komt) dan wordt je eigen risico inderdaad eerst aangesproken als je naar een diëtist gaat (been there, done that)

Ik heb geen ''ultieme'' tip voor je. Maar ik kan wel een (klein) beetje vertellen waar je op zou kunnen letten. Ik ben zelf heel veel bezig geweest (momenteel geen tijd meer) met fitness en lees al jaren alles over lichaam en voeding. Ik ben dus geen deskundige, maar gewoon iemand die veel interesse heeft in deze dingen. Alles wat ik vertel is dus grotendeels uit eigen ervaringen en van internet/boeken.

Allereerst is het handig om naar de voeding te kijken. Voeding is echt nummer 1 voor afvallen/aankomen/massa. Je zegt dat je wel eens last hebt van vreetbuien (heel herkenbaar hier hoor haha) is dat gewoon omdat het kan? Of is dat omdat je ''trek'' hebt?
Als je namelijk eens bekijkt hoeveel calorieën je nodig hebt, dan splits je je maaltijden op in 6 tot 8 maaltijden. Dan krijg je de hele dag door dus kleine porties, waardoor je lichaam evengoed verzadigd voelt en je dus eigenlijk bijna onmogelijk honger kunt krijgen. En als je eens een uitschieter hebt, pak dan een stuk fruit als een banaan. Neem hier niet teveel van trouwens, want mensen vergeten heel vaak dat in fruit ook heel veel fruitsuikers zitten.
Een knap ''dieet'' kan ik je niet geven, ieder lichaam is anders, andere stofwisseling etc etc. Ook vind ik het woord ''dieet'' heel fout. Een dieet ga je namelijk vaak ''op'' dat betekent dat je er daarna ook weer ''af'' gaat. Maak er een leefwijze van, daar heb je veel meer aan.

Bewegen is je al duidelijk. Toch wil ik er even wat over kwijt. Als je voeding een beetje op orde is, dan is het belangrijk om regelmatig ''cardio'' te doen. Onder cardio valt eigenlijk alle beweging waarbij je hartslag omhoog gaat, Ik zie wel eens mensen recreatief wandelen, dat is dus GEEN cardio. Stukje joggen, fietsen, eventueel naar de gym om daar wat cardio te doen. Zelfs de trap op en af rennen (herhaalderlijk) kan onder cardio vallen, als het maar de hartslag omhoog brengt.

Denk er ook aan, afvallen is een langdurig proces, dit doe je niet ''even'' dus geduld is ook belangrijk. Ik hoop dat je er iets aan hebt. Heel veel succes in ieder geval.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ritsuka
9 jaar geleden
6-8 maaltijden kan inderdaad, maar sommige mensen voelen zich beter bij 3 grotere maaltijden. Net als dat er niet HET dieet is voor mensen, is dit ook verschillend per persoon.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De 6 tot 8 maaltijden is niet om je lekker te voelen, maar om je lichaam 24/7 te voorzien van (juiste) voeding zodat het niet om voeding gaat vragen (geen honger dus) Of dat ook werkt met 3 maaltijden, durf ik niet (uit ervaring) te zeggen. Daar heb ikzelf geen ervaring mee.
Misschien eventueel de dag afsluiten (voor het slapen gaan) met kwark (geen vruchten kwark, maar de vieze rauwe kwark) Ik had hierdoor bij het wakker worden ook helemaal geen honger (wat ik zonder kwark wel heb)
Ritsuka
9 jaar geleden
normale kwark is niet vies, vind ik juist lekker.
Ritsuka
9 jaar geleden
Sommige mensen krijgen juist honger door kleine maaltijden, die meer voelen als snacks. Ik eet zelf wel iets van 7 keer op een dag, omdat ik snel last krijg van mijn suikerspiegel
Feitelijk moet je je eet en bewegingspatroon dusdanig veranderen dat je én afvalt maar ook op een gezond gewicht blijft! Nu op dieet gaan, je streefgewicht bereiken en vervolgens weer je eerdere levenstijl oppakken gaat echt niet werken. Let goed op wat je eet en kijk niet alleen naar de calorieën. Daarnaast is beweging van essentieel belang. Dit kun je kosteloos doen door te wandelen en te fietsen. Laat je ook niet opjutten, hoe sneller je afvalt, hoe sneller het er weer aan zit.