Dun van buiten, dik van binnen; hoe weet je dat?

Ik heb er al diverse artikelen over gelezen; iemand kan dun van buiten zijn, en dik van binnen. Maar hoe weet je of dat bij jou ook aan de orde is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je had er niet bij vermeld dat het letterlijk bedoeld was en niet gevoelsmatig.
Ik had hier nog nooit van gehoord. Mijn antwoord zal ik verwijderen,dat klopt hier dan niet.

Het beste antwoord

Dat kun je meten met behulp van een vetpercentage meting.
Dit kan met een speciale weegschaal (hebben ze vaak in een sportschool), maar dit resultaat word soms nog wel eens beinvloed door wat je eet en drinkt. Dus niet al te nauwkeurig, maar wel een schatting.
De nauwkeurigste manier is met zogeheten Body Callipers: http://www.muscleandstrength.com/tools/how-to-measure-bodyfat-using-calipers.html
Dat is een soort tang waarmee je je onderhuids vetlaag kunt meten.
Ik heb zelf deze: http://www.body-supplies.nl/accessoires-meetinstrumenten_51/defender-body-fat-caliper_441.html

Toegevoegd na 2 minuten:
Je kunt het vaak zelf ook wel een beetje zien/merken.
Als je dun bent, maar toch een beetje 'squishy' lijkt, is je vetpercentage waarschijnlijk iets te hoog.
Bij een persoon die niet 'dik van binnen' is zoals jij het noemt, zie je vaak iets meer definitie van spieren, alles lijkt iets strakker zeg maar.
Ik zie het bij mijzelf nu een beetje, ik ben nu wat meer met krachttraining bezig en merk dat mijn benen wat strakker er uit zien, op mijn billen is iets minder cellulite, armen zijn ook strakker

Toegevoegd na 3 minuten:
Mensen die dun zijn, maar eigenlijk toch te dik van binnen, hebben vaak hun voeding wel op orde (of ze eten te weinig) maar sporten vaak amper. Dus de conditie en spiermassa is laag.
Ritsuka
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus de enige manier om er echt achter te komen is met de Body Callipers?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb namelijk gelezen dat het vooral om vet gaat dat niet zichtbaar is en dat zich rondom de organen bevindt. Dit lijkt mij met die Body Callipers niet meetbaar.
Ritsuka
11 jaar geleden
dergelijke metingen blijven altijd schattingen.
Het vet rondom de organen word meer gemeten met zo'n speciale weegschaal. Daarvoor kun je in de meeste sportscholen wel terecht.
Cryofiel
11 jaar geleden
Die vetmeetweegschalen zijn toch uitermate onnauwkeurig?
Ritsuka
11 jaar geleden
Ja, dat klopt wel, ze zijn niet echt nauwkeurig. Zoals ik al zei in mijn antwoord, word beinvloed door verschillende factoren en het blijft altijd een schatting.
Maar je vetpercentage is alleen maar een getal, het gaat om het totaal plaatje om je gezond te bepalen.
Cryofiel
11 jaar geleden
Ik bedoel niet alleen dat ze er flink naast kunnen zitten, maar ook dat ze op het ene moment iets heel anders kunnen aangeven dan op een ander moment. Als ze altijd 5% te veel of te weinig zouden aangeven, zou dat nog tot daar aan toe zijn. Maar bij de metingen die ik heb ondergaan varieerde mijn vetpercentage van 9% tot 28% of iets in die richting, en dat binnen enkele weken. Met zulke variaties zeg ik: dan kun je net zo goed met een dobbelsteen gooien.
Ritsuka
11 jaar geleden
zit er zoveel verschil in bij jou?
bij mijn metingen was het vaak hooguit 2-3 %
Cryofiel
11 jaar geleden
De exacte cijfers weet ik niet meer, die zou ik moeten nazoeken. De orde van grootte klopt in ieder geval wel. Vandaar mijn wantrouwen tegen dergelijke apparaten. Dit waren dan nog de wat betere modellen, althans, daar ga ik van uit als ik word doorgemeten in een sportmedisch adviescentrum, een paar weken later door een arts die moet verklaren dat ik lichamelijk geschikt ben voor wedstrijdroeien op serieus niveau, en weer een paar weken later bij een intake op een sportschool. Over de consumentenmodellen die je tegenwoordig bijna overal kunt kopen wil ik het dan al helemáál niet hebben...