Ja, dat is er. En dat is alleen bestemd voor hartfalenpatiënten, want die mogen niet meer dan 1,5 liter tot maximaal 2 liter vocht per dag binnen krijgen.

Je moet niet denken dat jij aan zou komen als jij vochtrijk voedsel eet. De verschijnselen van uitdroging zijn heftig, hoor: hoofdpijn, misselijk, je beroerd voelen. Vooral nu het zomer is en de temperatuur overdag boven de twintig graden zit moet jij echt zorgen voor voldoende vocht!
Amadea
9 jaar geleden
Ja natuurlijk,droge koekjes,chips,noten,gedroogd fruit,gedroogd vlees,vis,beschuit.melkpoeder,eipoeder.allemaal voeding waar weinig vocht inzit.
9 jaar geleden
Jazeker!

Je hebt in de basis twee soorten vochtarm voedsel:
- Voedsel dat van nature geen of erg weinig vocht bevat, waaronder b.v. noten en zaden, chocolade, alle soorten olie, boter, suiker, honing...
- Voedsel dat door een technologisch proces gedroogd wordt of vocht verliest, en daar kan je zo'n beetje "alles" vinden: gedroogde vruchten (krenten, rozijnen, vijgen...), gedroogd vlees of vis, geroosterd brood, chips, noem maar op...

Voedsel dat ik hierboven opgesomd heb is voedsel dat vochtarm is, in de zin dat het heel erg weinig water bevat in absolute termen. Neem b.v. olie: daar zit helemaal geen water in, of walnoten, met zo'n 3-4% water.
Daarnaast heb je binnen bepaalde groepen ook voedsel dat 'relatief' weinig vocht bevat. Zo zou je b.v. kunnen stellen, dat fruit in het algemeen erg veel vocht bevat (85-90%), maar bananen zijn relatief vochtarm (70-75%) Kaas heb je ook in veel soorten, van heel erg vochtig ricotta (75% water) tot hele oude 48+ kaas (40-45%)

In het algemeen is het voor een gezond mens ontzettend belangrijk om voldoende vocht binnen te krijgen, en ook heel belangrijk, voldoende zout en mineralen. Het advies is om minstens 2 liter vocht te drinken, en dat is exclusief vocht dat je binnenkrijgt met vast voedsel.
Echter, hartfalen en nierfalen patiënten krijgen vaak (niet altijd) het advies om minder te drinken. "Minder" betekent niet dat je helemaal niet mag drinken, want anders ga je binnen een paar dagen hieraan dood. Doorgaans wordt er geadviseerd of niet meer dan 1,5-2 liter te drinken, maar elke situatie kan uiteraard anders zijn.
Voor dit soort patiënten is ook ontzettend belangrijk hoeveel zout ze binnenkrijgen: het liefst zo weinig mogelijk, omdat slecht functionerende nieren overbelast raken, en bij hartpatiënten omdat zoutinname voor een verhoogde bloeddruk zorgt.
Dat betekent dat b.v. de meeste noten heel gezond zijn voor deze mensen, mits ze ongezouten zijn, want anders is dat funest.

Trouwens, als je vochtarm eet, dan krijg je vaak ongemerkt meer calorieën binnen. Dat heeft niet direct te maken met minder water, maar met het gereduceerd gewicht en volume van droog voedsel: water levert geen energie maar vult wel, althans op korte termijn. Als je een hele brood opeet, dan voel je hartstikke vol, terwijl hetzelfde brood, maar dan geroosterd, exact dezelfde Kcal oplevert, terwijl je minder snel verzadigd bent. Wel dorstig, maar niet verzadigd!
Zie in link een eerder antwoord over "droge chips".
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
U kunt zelf voedsel maken zonder vocht, denk aan gedroogde ananas, perzik, tomaten, prei, komkommers (als chips) enz. U droogt dit in een speciale voedseldroger op lage temperatuur waardoor de vitamine behouden blijven. Voor meer informatie:
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Alles waar gedroogd op de verpakking staat