kan ik beter wel of geen fruit meer eten?

2 weken terug at ik een appel, en ineens zwol mijn keel op, tot ik bijna geen lucht meer had en mijn stem kwijt was. Een week erna at ik een nectarine, ineens begon ik te snotteren, en begonnen mijn ogen te jeuken. Sindsdien heb ik 3 appels op, bij 2 ervan veel jeuk en opgezwollen keel, bij de derde niet. Vandaag zit ik kersen te eten, en ja hoor meteen jeukt mij hele mond en gehemelte. Wat appels betreft ben ik nu aan het proberen of diverse rassen wat uitmaken. Tot nu toe nooit last gehad van fruit, ik heb wel hooikoorts, en ben jaren allergisch geweest voor katten, maar daar ben ik overheen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.8K
Ritsuka
9 jaar geleden
Het zou met bestrijdingsmiddel kunnen zijn, je zou eens biologisch kunnen overwegen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het klinkt als een anafylactische reactie. Lees de link eens (en kijk naar de foto bovenin!), misschien herken je iets. In elk geval denk ik dat je naar de dokter moet. http://nl.wikipedia.org/wiki/Anafylaxie#Voedsel
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Das een allergie voor steenvruchten.. Door de vruchten even 10-15 sec. (In de magnetron )te verwarmen heb je er als het goed is geen last meer van. En kan je gewoon fruit eten.
Ritsuka
9 jaar geleden
Een appel is toch geen steenvrucht? http://www.groentenenfruit.nl/veggipedia/product/Producttype/Steenvruchten
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ga ook voor bestrijdingsmiddelen.
Ken iemand die wel bio appelen kan eten, maar "gewone" gaan soms/vaak fout.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die persoon heeft trouwens ook hooikoorts,
mogelijk ben je daardoor nu gevoeliger.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
die eerste keer had ik de appel niet gewassen. Dat doe ik normaal we, maar nu niet. De tweede keer had ik hem gewassen met zeep en geschild.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee maar een appel allergie, hangt vaak samen met steenvruchten. Ik heb het zelf ook. Komt opeens opzetten en is erg vervelend. Maar gelukkig helpt het verwarmen. Dat breekt het enzym af, dat de allergische reactie veroorzaakt.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Moet je het fruit dan ook warm opeten Mobie1980?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voldemort: van 10 tot 15 seconden wordt het fruit echt niet erg warm. Hoogstens op kamertemperatuur. Ik doe het vaak. Het verbetert de smaak ook nog.

Het beste antwoord

Hoogstwaarschijnlijk gaat het om allergische reacties. Ik zou je aanraden om een verwijzing naar een allergoloog te vragen bij je huisarts, zodat er op een veilige manier getest kan worden voor welke producten je allergisch bent. Tot die tijd zou ik voorzichtig zijn, zeker als je zo heftig reageert als met die appel.

Bij allergie kun je soms kruisreacties krijgen, dat ken je waarschijnlijk wel. De eiwitten van één allergeen lijken zoveel op een eiwit wat je vindt in sommige andere voeding, dat je daar ook allergisch op reageert. In geval van hooikoorts is er een bekende kruisreactie met onder meer appel, peren, pruimen en kersen. Bekijk in de bron even het hele rijtje.

De nectarine staat er niet bij, maar verder past je verhaal bij het in de bron omschreven beeld. Overigens kan het enorm verschillen per persoon, en als je een kruisreactie krijgt van één van de kruisgevoelige producten wil dat nog niet zeggen dat je ze met andere ook krijgt.

Die jeuk in en rondom je mond na het eten van bepaalde fruit soorten, eventueel met uitslag, tintelingen en soms zwelling is typisch het oraal-allergie syndroom (OAS) zoals dat in de bron wordt genoemd. Natuurlijk zou het ook iets anders kunnen zijn, maar na het lezen van de bron zul je vast ook vinden dat het er heel erg veel op lijkt.

Veelal treedt de reactie NIET meer op na kortdurend koken van het fruit, omdat dit de eiwitstructuur wijzigt. Dat zou dus een optie kunnen zijn. Van appels kan het inderdaad ook verschillen per ras. Nu is OAS meestal heel onschuldig: jeuk, uitslag en tintelingen zijn hinderlijk, maar kunnen geen kwaad. Het trekt ook vrijwel altijd snel weer weg. Maar die zwelling die jij had na het eten van die appel zodat je zelfs moeite kreeg met ademhalen, is natuurlijk niet zo onschuldig.

Zwelling kan optreden bij OAS op plaatsen in je mond of keel waar het allergeen in aanraking is geweest met de huid of slijmvliezen. Dat is meestal minder ernstig. Maar zwelling kan ook duiden op een systemische allergische reactie: anafylaxe. Ook dat varieert enorm in ernst, maar een ernstige anafylactische reactie kan levensgevaarlijk zijn. Als een allergoloog denkt dat dit jij hier kans op hebt, zal hij/zij een epi-pen voorschrijven die je altijd bij je dient te dragen zodat je jezelf - of anderen jou - adrenaline kunnen toedienen in geval van nood. De zwelling neemt dan af zodat je ademhaling niet in gevaar komt terwijl je wacht op verdere behandeling.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
tinus1969
9 jaar geleden
Aanvulling: Ik denk dat het niet nodig is om al het fruit te mijden. Er is heel wat fruit dat tot totaal verschillende families behoort, zoals druiven en tomaten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
vooral ook de link is zeer duidelijk. Ik heb gisteren geprobeerd een appel te eten die 30 seconden in de magnetron geweest is, die prikte alleen nog waar er een scheurtje in mijn lip zit.

Andere antwoorden (1)

Ik denk dat je het beste naar de huisarts kunt gaan. Deze zou kunnen kijken waar het aan ligt. Misschien ben je wel allergisch voor iets wat hiervoor zorgt, of is er een andere reden. Ik zou in ieder geval geen appels eten totdat je bij de huisarts bent geweest, want je zei dat je keel op zwol totdat je bijna geen lucht meer kreeg. Met een beetje pech wordt het de volgende keer erger en krijg je echt geen lucht meer, dus dat risico zou ik sowieso niet nemen!