waarom staat er op veel verpakkingen van o.a vleesvervangers dat het aanbevolen is om het te bereiden in de oven? (Zie uitleg)

Op veel verpakkingen, o.a de vleesvervangers die ik altijd eet, staat als tip dat je hem in de oven moet bereiden voor een slanke bereiding. Ik weet dat dit minder kcal bevat. Maar het voedingscentrum beveelt juist aan om in boter/olie te bakken voor de essentiële vetten en vitamines die het bevat. Die loop je bij de bereiding in de oven dus mis. Dit is dus erg tegenstrijdig.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ritsuka
9 jaar geleden
er staan zoveel leugens op verpakkingen: https://www.foodwatch.nl/laatste_nieuws/nieuwsberichten/vijf_voedselleugens_ontmaskerd/index_nl.html
Het ligt er aan wat je in totaal op een dag eet en drinkt, kies gewoon wat jij het lekkerst vind van bereidingswijze.
Rieneke1
9 jaar geleden
Je bakt, neem ik aan, al genoeg in boter of olie, je eitjes, uien enz.
Je hoeft niet alles in vet te bakken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik bak alleen vleesvervangers in boter. Maar waarschijnlijk gaan ze uit van personen die wel meerdere dingen in boter bakken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
gewoon vlees kopen! Veel beter!
Ritsuka
9 jaar geleden
vraagsteller is volgens mij vegetarisch, dan koop je niet 'zomaar' vlees
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou het niet in olie bakken om de reden dat je dan essentiele vetten en vitamines binnenkrijgt. De structuur van vet verandert wanneer je het verhit, en dan zal het sowieso die vitamines niet meer bevatten.
Ritsuka
9 jaar geleden
De verschillende soorten olie met hun ‘walm’ of ‘rook’ temperatuur
Amandelolie: 216 graden
Avocado olie: 190-204 graden
Boter: 121-149 graden
Kokosolie: 177 graden
Lijnzaadolie: 107 graden
Ghee: 252 graden
Druivenpitolie: 216 graden
Hazelnootolie: 221 graden
Hennep olie: 165 graden
Macadamia olie: 210 graden
Olijfolie: 191 graden
Pindaolie: 160 graden
Rijstolie: 254 graden
Saffloerolie: 107 graden
Sesamolie: 177 graden
Zonnebloemolie: 107 graden
Walnootolie: 160 graden Zolang je onder die temperatuur blijft is er geen probleem

Antwoorden (1)

Als je iets in de oven bakt hoef je bijna nooit olie of boter te gebruiken, daardoor wordt het ook minder vet. Als je het bakt in een pan met boter/olie is het wel vetter maar sommigen van die vetten heb je ook nodig, ze zijn dus niet altijd slecht.

Eigenlijk maakt het dus niet uit hoe je het bereidt maar als je het gaat bakken raad ik aan om olijfolie te gebruiken, dat is beter voor je dan boter.
Bronnen: