Is 80g proteine eten per dag slecht ? (50g wordt aanbevolen)

Is 80g proteine eten per dag slecht ? Ik weet dat 50g (voor mijn gewicht) wordt aanbevolen.

Ik doe niet aan kracht training of sporten.

Weet jij het antwoord?

/2500

Nee hoor, dit lijkt mij niet slecht. Ik weeg 75 kg en eet regelmatig 120 gram eiwitten. Zelf houd ik altijd aan minstens 100 gram, max rond 2x lichaamsgewicht in gram eiwit (150 gram in mijn geval) Zelfs als je hier iets overheen zit is niet zo erg, maar liever niet voor elke dag. Ik neem aan dat je bedoeld totaal aantal grammen eiwitten per dag, en niet 80 gram eiwitten uit een eiwitshake.

Nee, een gemiddeld persoon kan ongeveer 3-4 ons puur vlees per dag eten. Daarboven vormt het een te zware belasting voor je nieren. Extreem grote hoeveelheden mager vlees zijn zeker niet ongevaarlijk, zie de links )mal du caribou of rabbit starvation'.

Bronnen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Christopher_M...
http://en.wikipedia.org/wiki/Rabbit_starvation

Als 50 gram proteïne per dag voor jou wordt aanbevolen, is 80 gram proteïne per dag ook nog veilig. De aanbeveling voor volwassenen voor proteïne is 8-10 energieprocent (afhankelijk van geslacht en leeftijd). De aanvaardbare bovengrens is 25 energieprocent (al was over het stuk van 20-25 energieprocent volgens de Gezondheidsraad toen nog vrij weinig bekend). De veilige bovengrens is dus 2.5-3.1 keer zoveel als de aanbevolen hoeveelheid en jij zit pas op 1.6 keer zoveel als de aanbevolen hoeveelheid, dus dat is nog gewoon veilig. Je zit ook nog onder het stuk waar nog vrij weinig over bekend is/was, dus ook daar hoef je je geen zorgen over te maken. Hierbij ga ik er wel vanuit dat je voor de rest gezond bent (bij bepaalde aandoeningen, zoals nierproblemen, mag je mogelijk minder proteïne binnenkrijgen). En ik ga er even vanuit dat het klopt wat jij zei, dat 50 gram proteïne voor jou wordt aanbevolen. Voor volwassenen (vanaf 14 jaar) geldt 0.8 gram proteïne per kilo lichaamsgewicht als aanbeveling voor vleeseters, 0.9 en 1.0 voor vegetariërs en veganisten, en 1.2-1.5 voor sporters. Ervan uitgaande dat je 14 jaar of ouder bent, vleeseter bent en geen sporter, zou je op 50 gram proteïne per dag uitkomen als je zo'n 63 kilo weegt. Mocht je een stuk lichter dan dit zijn, dan moet ik het even herberekenen. Bron: Het rapport Voedingsnormen energie, eiwitten, vetten en verteerbare koolhydraten, van de Gezondheidsraad, uit 2001. De Gezondheidsraad is de instantie die de voedingsrichlijnen voor Nederland opstelt, dus wat mij betreft de meest betrouwbare, gangbare wetenschappelijke bron. En volgens mij is dit rapport uit 2001 het recentste rapport over de aanbevelingen voor proteïne (er staat wel in een rapport uit 2006 een stukje over de nieuwe ontwikkelingen, maar de conclusie was dat de aanbevelingen voor proteïne gelijk blijven).

Bronnen:
http://www.gezondheidsraad.nl/sites/defaul...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100