Zou je een heel erg dikke obesitas patient in coma kunnen leggen om te vermageren?

Als je dan ondertussen ook zijn lichaam laat bewegen door een machine en juist genoeg voedsel zou geven.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (4)

Probleem is denk ik dat de coma-staat voorkomt dat het hart harder gaat werken, hetgeen ook nodig is om de verbranding van de vetten goed in gang te zetten. Ben dus bang dat de vermagering veel en veel te langzaam zou gaan op deze manier. Vet verwijderen met liposuctie lijkt me dan een betere oplossing.
Tweede probleem is dat de patient het niet zelf heeft gedaan met lichamelijke inspanning en een veranderde geestelijke instelling/realisatie, en dus waarschijnlijk onmiddellijk weer zal terugvallen in het oorspronkelijke gedrag - vreetbuien etc.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In ieder geval draagt de "door een machine" opgewekte beweging niet bij aan het calorieverbruik.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom zou je hart niet sneller kunnen slaan als je in coma ligt.
Dit zou mogelijk zijn, want voor het overleven zonder dat je iets doet, heb je ook energie nodig. Voor een nacht slapen komt dat ongeveer uit op +/- 1000 calorien. Je zou het lichaam ook wat kunnen koelen zodat het meer energie kost om het lichaam op temperatuur te houden. Dus theoretisch is het mogelijk maar of het gezond is denk ik niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat dit een proces is wat vooral lang duurt en veel kost. Je moet denken aan een minimale hoeveelheid sondevoeding, de ligprijs, de verzorging.
Er kunnen complicaties optreden, doorligwonden bijvoorbeeld. Die moeten ook weer verzorgd worden.

Theoretisch gezien zou dat best kunnen, maar ik weet niet zeker of het praktisch haalbaar is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, dat kan niet. De coma heeft namelijk twee negatieve effecten; spierafbraak en insulineresistentie door gebrek aan beweging. Dit nog los van problemen zoals doorligplekken.