Reageert je lichaam ergens op een andere manier op als je het een tijd mist door een dieet?

In de fitness- en bodybuildingwereld kom ik vaak speciale diëten tegen, waaronder een dieet waarbij je alleen dingen eet waar weinig onverzadigd vet en geen verzadigde vet in zit. Wat ik me nu afvraag, als ik zo'n dieet een jaar zou volgen, en dus erg weinig vet (en geen verzadigd vet) binnenkrijg, zou mijn lichaam dan nog steeds goed om kunnen gaan met die vetten of zullen die vetten "zwaarder" wegen.

oftewel, gaat het menselijk lichaam slechter om met vetten of andere stoffen als het er een langere tijd niets van binnen krijgt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Als je een tijd iets niet eet, stopt je lichaam met het maken van de enzymen om dat te verteren. Dat is efficientie.
Dus als je het ineens weer gaat eten, kun je even darmklachten krijgen.
Ze raden vegetariërs ook aan om als ze vlees gaan eten, dit heel langzaam op te bouwen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Met koolhydraten merk je dat ook heel erg.
Als je lang geen koolhydraten eet, is de glycogeenvoorraad in je spieren op.
Als je dan weer koolhydraten gaat eten, lijkt het of je veel aankomt in korte tijd, maar dit is gewoon je lichaam die deze voorraden snel weer aanvult, uit angst voor een volgend voedseltekort.

Toegevoegd na 4 minuten:
Met vetten valt volgens mij wel mee. Het is wel belangrijk om genoeg vetten te eten, anders kom je vitamines tekort (de vetoplosbare).
Ritsuka
10 jaar geleden
tinus1969
10 jaar geleden
Als je koolhydraten eet, lijkt het niet alsof je veel aankomt - je komt veel aan. Die koolhydraten worden opgeslagen als glycogeen, en dat is een inefficiënte manier van opslaan; elke gram suiker die je eet, wordt opgeslagen als ene gram glycogeen + gebonden water (al gauw nog een paar gram extra). Daarom zal je lichaam de meeste suiker opslaan als vet (3 gram suiker wordt opgeslagen als 1 gram vet, zonder gebonden water). .
Ritsuka
10 jaar geleden
ik bedoelde aankomen in vet. Die glycogeen voorraad zit in je spieren.
Ritsuka
10 jaar geleden
aankomen in vet is alleen als je meer eet dan je verbruikt, dan word de energie opgeslagen als vet.
Dat valt wel mee dat effect dat je beschrijft. Het lichaam heeft veel stoffen nodig om zo alles goed uit te kunnen voeren. Zodra deze stoffen niet voorradig zijn wordt de behoefte alleen maar groter. Wanneer de stoffen, macro- en / of micronutriënten weer beschikbaar zijn zal het lichaam ze erg graag willen opnemen om zo het tekort te compenseren.

Wel kan het zijn dat je spijsverteringsstelsel even moet wennen inderdaad.

Daarnaast moet je je afvragen waarom je een dergelijk dieet zou willen volgen, ongetwijfeld omdat het bepaalde fitness-idealen bevordert, maar bedenk wel dat het je veel kan kosten.

Vetten zijn erg belangrijk voor allerlei processen in het lichaam, niet alleen voor isolatie, bescherming, energie, vitamineopslag en temperatuurregulatie maar op vetzuurniveau ook voor de aanmaak van celmembranen, aanmaak van myeline (vetlaagje om uitlopers van zenuwcellen) en b.v. bepaalde hormonen.