Is het slecht om per dag 1-2 liter frisdrank te drinken(zonder dat je je caloriebehoefte overschrijd) Zo ja, hoezo?

Ik ben dus sinds een paar maanden bezig met fitness en ik lees dat veel mensen alleen maar water drinken.
Zelf dacht ik van, als je je caloriebehoefte toch niet overschrijd dan verbrand je lichaam de koolhydraten wel.

Weet jij het antwoord?

/2500

Ja, frisdrank, ook als het bijna calorievrij is, is on onverstandig te drinken in zulke hoeveelheden. Een glaasje per dag en dan punt. Uit onderzoeken in de VS is gebleken dat de hersenen prikkels krijgen die op hongergevoel lijken, zodat je stiekem toch meer eet en het risico op suikerziekte is groter want zoetstoffen en de lever, dat is een risico. Een van de redenen voor obesitas is juist de grote inname van frisdranken, ook als die gezoet zijn met niet-suikers. Kijk maar eens naar al die dikke mensen in de VS die literbekers nonsugar cola drinken, en het resultaat daarvan! Zulke grote bekers worden nu voorzichtig verboden. Veel beter is gewoon ( groene|) thee zonder suiker te drinken of water, gewoon uit de kraan, gezond en goedkoop. Dat belast je organen niet. Uiteraard wordt er veel reclame gemaakt waar een groot deel van de bevolking in trapt, met allerlei beweringen over calorievrij en sportief en zo. Maar uiteindelijk gaat het hun om de omzet. En voor jou is het gezondheid toch?

Daar is geen pasklaar antwoord op te geven. In veel gevallen geldt; overdaad schaadt. 1 a 2 liter vind ik persoonlijk wel veel, maar dat wil niet gelijk zeggen dat het ook schadelijk is. Wat ook belangrijk is hoe gezond je verder bent, hoe je spijsvertering omgaat met voeding en wat voor voeding je verder tot je neemt b.v. Uiteraard is het ook van belang om welke frisdrank het gaat. Wat zit daar verder in om het lekker, bruisend en gekleurd te maken? Zit er suiker in dan betekent dat behoorlijk wat extra calorieën die je er dan om de energiebalans te behouden, ook weer af moet sporten, dat zou zonde zijn toch? Suikervervangers als aspartaam e.d. zijn zeker niet gezond en of het ongezond is hangt dan weer af van de dosis, met een dergelijke inname van jou denk ik dat je niet verstandig bezig bent dan. Er zijn ook producten (zoetmiddel) zoals stevia waarvan nu wordt beweerd dat het gezond is zelfs, maar de vraag is of dat op langere termijn ook zo is, ik zou er toch een beetje behoedzaam mee zijn. Verder zitten er in frisdranken nog meer zaken die niet gezond zijn, waar je lichaam en geest dus niets aan hebben. Denk aan co2, koolstofdioxide. Het is niet schadelijk, maar je hebt er niets aan dus gezond is het niet. Verder zijn er meer stofjes die het drankje dus lekkerder en mooier maken, hier heeft je lichaam niets aan en om deze stofjes weer kwijt te raken moet je lichaam dus aan de gang. Hiervoor gebruikt het o.a. water en vitaminen en mineralen, dat is toch ook zonde, want die kan je beter gebruiken. Water is goed om te nemen, je lichaam kan dit (in de juiste condities) vrij snel opnemen en gebruiken voor allerlei processen. Hoe meer additieven erin zitten hoe lastiger het is om het op te nemen. Water kan een beetje saai zijn, om dit tegen te gaan kun je er wat fruit door heen doen om een smaakje te krijgen. Ook kun je denken aan verse zelf geperste vruchtensappen of smoothies. Veel vocht, veel smaak en erg veel voedingsstoffen die je goed kan gebruiken bij fitness. N.b. Vaak is het ook gewoon een kwestie van wennen qua water drinken. Zelf drink ik nu een jaar of 10 voornamelijk water op een dag, zo'n anderhalve liter. Eerst was het wennen, maar nu weet ik niet beter en vind ik het zelfs erg lekker, verder is het dus goed voor je lichaam en geest en is het (kraanwater) ook nog eens ongeveer 1000 keer zo voordelig als een sapje of frisdrankje b.v..

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100