Onlogische route in een supermarkt?

Waarom zijn de vis en vlees schappen vaak in het begin van de route in een supermarkt te vinden terwijl volgens HACCP codes je maar maximaal 30 minuten deze producten ongekoeld mag vervoeren? Ik snap dat qua beleving ‘wat eten we vandaag’ deze route misschien bestaat maar als je vervolgens nog een uur door de winkel loopt langs houdbaar, brood enzovoorts, lijkt me niet goed voor een vi s of vlees product. Vries producten zijn wel vaak aan het einde van de winkelroute. De winkel zelf is toch niet zo koud als de koeling zelf?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.5K
Amadea
4 jaar geleden
Je kunt toch zeker zelf bepalen welke route je neemt? Als vis en vlees in het begin staan zijn ze waarschijnlijk ook dicht bij de kassa's. Dus dan loop je gewoon de andere kant langs...
Inekez1
4 jaar geleden
Het is per winkel heel verschillend. Bij de Lidl moet je eerst door rijen koekjes en nootjes voordat je bij de versafdelingen (groente, fruit, vleeswaar, kaas, zuivel etc) komt. Bij de Aldi begin je met brood en koffie en allerlei verpakkingen waar je vervolgens niet handig de zware melkpakken op kunt stapelen die je als laatste tegenkomt. Bij de AH ook eerst al het vers en brood en op het laatst pas melk, wijn, frisdrank en wasmiddel. Jumbo was handig maar is onlangs verbouwd naar AH-stijl. Superonhandig vind ik dat inderdaad, ook al ben ik altijd binnen een kwartier weer de winkel uit en maak ik me niet druk om te warm wordende vleeswaren. Als je er een stapel groente of brood oplegt, ligt het bovendien mooi geïsoleerd in je karretje en zal het niet te snel warm worden. Wat dat betreft heb ik altijd liefst alles uit de koeling en vriezer bij elkaar en niet helemaal verspreid door de winkel.
Inekez1
4 jaar geleden
Er zal wel allerlei onderzoek naar gedaan zijn waaruit bleek dat mensen eerst verse groente en vlees willen pakken en daarna de rest van de boodschappen. En dat mensen niet snel weer terug gaan in een winkel naar een gang waar ze al doorheen gekomen zijn op weg naar de versafdeling. Als vers eenmaal in het karretje ligt, wordt de rest van de winkel nog eens doorgeslingerd en wordt er waarschijnlijk in totaal meer verkocht. Dat is toch waar het de winkels om te doen is.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het zal inderdaad allemaal een verkooptactiek zijn, en wens van de klant “wat eten we vandaag”. Maar als je de HACCP mag geloven, zou dit dan niet wenselijk moeten zijn. Van deur tot deur (lees: koeling) max 30 minuten. Daar moeten supermarkten zich strikt aan houden. Maar eenmaal in het mandje? Dan is het dus de zorg van klant. En daar heb ik me dan altijd een beetje over verbaasd, het strookt niet. Maak me er overigens niet druk om, qua bederving. Maar ik vind het vreemd.
Thecis
4 jaar geleden
De HACCP geldt voor de industrie. Wanneer de klant het nog niet afgerekend heeft, is het natuurlijk nog van de supermarkt. Maar dit valt niet te reguleren. Het gebied van de supermarkt zelf is nogal grijs. Dus wordt er gehanteerd (enige logische oplossing) dat de HACCP helemaal nageleefd moet worden totdat de klant het uit het schap pakt (dus de supermarkt moet zich er wel aan houden t/m het in het schap ligt.
SentWierda
4 jaar geleden
Het meest logische zou zijn als alle supermarkten dezelfde routing hebben. Maar de verschillen zijn erg groot. Lidl brood aan het begin, Jumbo brood bij de kassa. En diepvries/koeling bij Jumbo aan het begin (pannekoeken; diepvries verse vis), op het verste punt (melk) en dichtbij de kassa (diepvries): je moet de hele supermarkt afstruinen.....
Abcde
4 jaar geleden
Er is goed nagedacht over de route.
https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hulpartikelen/item/consumententip-hoe-de-supermarkt-je-verleidt/
SentWierda
4 jaar geleden
@Abcde. Is dat zo? De ene supermarkt heeft de meeste aanbiedingen bij de ingang (Deen), de andere heeft de meeste op het verste punt (Lidl). Natuurlijk is voor beide methoden wel iets te zeggen - maar goed nadenken over de route leidt kennelijk tot andere resultaten...
Abcde
4 jaar geleden
In de supermarkten waar ik kom staan de acties van de altijd aanwezige producten op de kopstellingen bij het pad waar het product normaal ook staat. Branchevreemde producten zitten vaak in bakken die staan op een plek waar daar ruimte voor is. Voor de branchevreemde producten zoals sportkleding speelgoed enz. zal de bedrijfsleider zelf mogen bepalen waar ze komen te staan. Gezien het wisselende assortiment hierin en wat hoeveelheid en maat betreft valt hier geen vaste plek voor aan te wijzen die in ieder filiaal toegepast kan worden.

Antwoorden (1)

De meeste boodschappen zijn de dagelijkse boodschappen. De klant neemt groente en vlees en gaat naar de kassa. Als er (veel) meer boodschappen gedaan moeten worden (dat uur winkelen van jou) worden er meestal minder (of geen) groente en vlees voor direct gebruik gekocht, en dan wordt de gehele winkel afgestruind.
4 jaar geleden
Inekez1
4 jaar geleden
"De klant neemt groente en vlees en gaat naar de kassa."
Dat kan toch ook als groente en vlees in de buurt van de kassa liggen ipv in de buurt van de ingang? En ik heb nog nooit alleen maar groente en vlees gekocht. Altijd moet er ook nog wel brood of melk of iets anders komen, waardoor je hoe dan ook de hele winkel door moet.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik bedoel de vraagstelling meer hypothetisch ‘stel, ik doe weekend boodschappen van een uur’. En er zijn zeker mensen die een uur winkelen. De logica, van een winkelroute zoals die veelal is opgebouwd, en bedacht door het supermarktketen: de looproute van mandje pakken naar kassa. Dat strookt niet met wat de warenwet zou adviseren lijkt me. Ik snap dat ik ook short cuts kan maken. Maar uitgaande van het logische pad, zoals de supermarkt me door de winkel wil laten lopen, dat gaat wel in een bepaalde richting. Meestal overal hetzelfde: groente, vlees/vis, brood, zuivel, houdbaar (heel veel) daarna vriesvak. Ze zouden met houdbaar moeten beginnen. Of de bakker voor de snelle shop veelal door jongeren in de pauze. Ze willen natuurlijk dat je de hele winkel doorkruist. Toch snap ik niet dat vlees/vis en zuivel niet op het einde is.