Maakt het uit uit welk voedsel je calorieën inneemt?

Heel wat vrouwen zweren bij een dieet waar ze calorieën tellen. Door bijvoorbeeld maximum 1000 calorieën per dag te eten lijken ze soms wel levende rekenmachines.
Maar maakt het nu eigenlijk een verschil of je 70 calorieën aan chocolade eet, of of het er 70 aan groenten zijn? Het lijkt me een beetje sterk dat enkel het getalletje aan calorieën van belang is.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K
Ritsuka
10 jaar geleden
maximum 1000 is veel en veel te weinig!
Je BMR is vaak al 1500-1800 (dat is wat je lichaam verbruikt puur om in leven te blijven, ademhaling, je hart, je hersenen etc)
Ritsuka
10 jaar geleden
uiteindelijk komt het wel op kcal neer, maar zo heel precies hoef je niet te doen. Als je maar ongeveer weet waar je uitkomt en wat je nodig hebt.
Ritsuka
10 jaar geleden
http://evidencemag.com/calories-count/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Alleen het getalletje van de calorieën zegt weinig, inderdaad.
Ik lees/hoor wel eens uitspraken in de zin van: Dat is ongezond omdat er (veel) calorieën inzitten...
Ik denk dat ik zonder calorieën hier niet had gezeten ;-) Het gezond of ongezond zijn van een voedingsmiddel zit 'm in de stoffen waaruit het bestaat.

Het beste antwoord

Qua calorieën maakt het sec niets uit; 70 calorieën uit chocola zijn net zoveel als 70 calorieën uit groenten.
Probleem hierbij is, dat je elke dat een minimum aan vitaminen, mineralen, eiwitten etc. nodig hebt (en daarbij ook nog voldoende vezels moet binnenkrijgen).

Als je nu een caloriebeperkt dieet hebt, dus een maximum aantal calorieën per dag wilt handhaven, zijn de mogelijkheden om het minimum aan bovengenoemde stoffen binnen te krijgen, beperkter. Als je dus je hele 'budget' aan calorieën zou 'versnoepen' krijg je te weinig vitamines etc. binnen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, dat maakt natuurlijk wel uit. Je lichaam heeft allerlei stoffen nodig. Het is dus belangrijk om gevarieerd te eten. Om een idee te krijgen van wat je zoal nodig hebt, kun je de schijf van vijf raadplegen.
10 jaar geleden
Men zegt wel een calorie is een calorie maar dit is maar net hoe je het bekijkt.
100 = 100 alleen de micros (vitaminen en mineralen) verschillen. Groente is natuurlijk veel beter dan een snack. Als je een dieet zou nemen van 2000 kcal van snacks en daartegenover een 2000kcal dieet dat bestaat uit groente, vis, fruit e.d. zul je dit ook merken in je weerstand, fitheid etc. Ik spreek uit ervaring.

Mocht je op zoek zijn naar informatie mbt dieet zou ik op dutchbodybuilding forum kijken. Laat het 'bodybuilding' je niet afschrikken. Hier staat goede informatie op om gezond te diëten, af te vallen of aan te komen.
Misstanden als het vet volledig uit je dieet halen worden daar nader toegelicht.

De verhalen van: hij/zij viel in een korte tijd heel veel af maar nu zijn alle kilos weer terug komt door dit soort misstanden. Afvallen is niet moeilijk, zolang je maar geen rare crash diëten volgt. Je kunt het geleidelijk afbouwen waardoor je lichaam er ook aan kan wennen en het resultaat blijvend is.