Wordt er in Marokko op groenten veel gespoten? Heb vandaag snijbonen bij Lidl gekocht en vraag me dit af!

Vraag me af wat er in Marokko aan landbouwgif wordt gebruikt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.9K

Antwoorden (4)

dezelanden hebben geen goede faam als het over pesticiden gaat,dus de groenten zijn zeker bespoten,tenware ze van bio teelt zijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
Van met name Spanje, Egypte, Marokko en Griekenland is bekend dat groente en fruit veel bespoten worden, vaak met pesticiden die niet in Nederland gebruikt mogen worden.
fremar
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat zal wel meevallen hoor Lidl is al jaren de beste van de supermarkten met groente en fruit en ik neem aan dat deze dingen ook worden meegenomen in de beoordeling
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daarom zegt fremar geen onware dingen. Het valt inderdaad vast allemaal mee, qua risico. Maar de Nederlandse bedrijven staan toch echt voor veel strengere regels en controles dan de producenten uit bovengenoemde landen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar de aanwezige stoffen in groente zullen niet boven de wettelijke toegestane hoeveelheid zitten anders mogen ze niet ingevoerd cq verkocht worden waarmee ik alleen mee wil aangeven dat er geen schadelijke gevolgen voor de gezondheid zijn dat is wat ik uit de vraag begrijpt de vraagsteller zegt het niet letterlijk maar zo interpreteer ik de vraag
ook als er veel gewasbescherming is toegepast moeten de in Nederland verkochte groente en fruit aan de in de Nederlandse wet vastgelegde normen wat betreft de residuen, Lidl hanteerd normen die veel strenger zijn .
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
de door jouw genoemde pesticides (stapelend) zijn de gechlorreerde koolwaterstoffen verbindingen en zijn al jarenlang verboden,op grond van de europese wetgeving is het tevens verboden om produkten die behandeld zijn met die stoffen in te voeren in de EU en worden alle importprodukten ook daarop gecontroleerd .
Op de website weetwatjeeet.nl, van Milieudefensie en Foodwatch, staat een Gifmeter. Hierin staat een analyse van de inspectiegegevens van de overheid over de aanwezigheid van resten landbouwgif op groente en fruit. Je kan per jaar (2006-2011) bekijken hoe goed of slecht specifieke groentes uit specifieke landen scoorden.
Over 2012-2014 heb ik helaas geen informatie. Maar gebaseerd op de informatie van de jaren ervoor, zou je kunnen verwachten dat het merendeel van de snijbonen/pronkbonen/slabonen uit Marokko gifvrij is, dat een deel ervan toegestaan gif bevat en een wat kleiner deel gif bevat dat de wet overtreedt, maar dat er geen gezondheidsrisico's zijn.
(Snijboon, pronkboon en slaboon worden samengevat in 1 categorie, waarschijnlijk omdat ze zo op elkaar lijken. Pronkboon en snijboon zijn twee verschillende soorten als ik het goed begrijp, maar lijken wel erg op elkaar, of slaboon en snijboon hetzelfde zijn wordt me niet duidelijk).

2011 is het recentste dat ze lijken te hebben. In dat jaar was er bij de pronkbonen/slabonen/snijbonen uit Marokko in 15% van de gevallen sprake van een wetsovertreding qua landbouwgif, maar waren er in 0% van de gevallen gezondheidsrisico's aangetroffen. In 77% van de gevallen bevatten ze helemaal geen gif, en in 8% wel gif maar viel het wel binnen de wet. Het gemiddeld aantal gemeten gifsoorten was 0.3%.
In de jaren 2007-2010 was er in 0% tot 13% van de gevallen gif aangetroffen die buiten de wet viel, en ook in die jaren waren in 0% van de gevallen gezondheidsrisico's aangetroffen. In die jaren bevatten ze in 6% tot 27% van de gevallen gif die wel toegestaan is. Het gemiddeld aantal gemeten gifsoorten was in die jaren 0.1% tot 0.5%.
Het gaat overigens wel over een klein aantal metingen, 7-22 metingen per jaar.

Als je kijkt naar specifiek snijbonen/pronkbonen/slabonen uit Marokko bij de Lidl, was daar van 2007-2011 in 0% van de gevallen gif dat de wet overtreedt, maar er waren maar zo weinig metingen specifiek bij de Lidl van deze Marokkaanse producten (1-4 per jaar), dat dat wel een beetje een magere basis is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lidl en Aldi hanteren Duitse normen, deze zijn veel strenger dan de Nederlandse normen. Op groenten van deze ketens zitten aanzienlijk minder bestrijdingsmiddelen dan doorgaans op groenten van Nederlandse supermarktketens.