Hoe kan ik iemand met obesitas in laten zien dat afvallen noodzakelijk is?

Hallo,
Ik heb een goede vriendin met -naar mijn idee- morbide obesitas. Voor de zomer woog ze 115 kilo(lengte ong. 1.78) en sinds die tijd zie ik haar groeien. Toen ik haar aansprak op haar gewicht, kwam ze met allemaal redenen waarom ze niet af kan vallen en waarom ze zo zwaar is, maar uiteindelijk doet ze er niks aan en blijft ze maar groeien. Traplopen, fietsen, welke lichamelijke inspanning dan ook, maakt dat ze helemaal buiten adem is.
Mijn vraag is, of er ook bepaalde manieren of gesprekstechnieken zijn om haar te doen inzien dat dit zo niet door kan gaan.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.4K
Reddie
10 jaar geleden
Het gaat hier (zoals gewoonlijk) niet om de obesitas, maar het waarom. Vaak een slecht zelfbeeld, ontevredenheid, gebrek aan interesse, en ga zo maar door.
Je alleen concentreren op het gewicht is slechts symptoombestrijding, en gaat niet helpen.
Reddie
10 jaar geleden
En gezeur over haar gewicht maakt het alleen maar erger.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat 'erger worden' zal niet komen door het 'gezeur', Reddie.
Maar het zal inderdaad weinig tot nihil uitmaken.
Ritsuka
10 jaar geleden
Je kunt voorstellen om samen gezellig te gaan zwemmen of fietsen, actieve dingen te gaan doen.
Niet over haar gewicht beginnen, hoe zou jij het vinden als je wat dunner was, en mensen vertellen je elke dag 'eet eens wat meer hamburgers, je bent veel te dun'
Je kunt wel zeggen dat je je zorgen maakt over haar gezondheid, maar stop over haar gewicht te praten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Precies, je bent niet te dik omdat je teveel gegeten hebt maar je bent te dik door psychische problemen waardoor je te veel gaat eten. Je doet aan symptoombestrijding en dat werkt niet, je hebt geen gesprekstechnieken nodig, je moet je verdiepen in de problemen van die persoon.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jij hebt het recht helemaal niet om haar daarover aan te spreken. Sterker nog het is ronduit beledigend, om er iets over te zeggen.
Jij hebt helemaal geen idee wat de reden is dat ze wat overgewicht heeft. Het kan lichamelijk, psychisch of als gevolg medicijn gebruik zijn.
Jij zegt dat ze smoesjes heeft.. Maar realiseer je dat dat jouw visie is...
Als ze afvallen, dan doet ze dat zelf wel.
Tis treurig dat jij naar haar omvang kijkt ipv naar haar persoonlijkheid.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@mobie1980: Ben het gedeeltelijk met je eens, maar volgens mij ga je een beetje te hard tekeer tegen de vraagsteller. Roos0 heeft alleen maar goede bedoelingen, ze heeft zich alleen vergist tijdens de eerste stap die ze heeft genomen richting haar vriendin, dat was fout.
Uit ervaring kan ik je vertellen dat het heel moeilijk is om deze personen op de juiste manier te benaderen. Het probleem zit in het koppie en daarna pas in de kg's.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik vind het ook heel moeilijk om niets te zeggen als ik zou zien dat een vriendin zo veel aankomt, en zegt dat ze er niks aan kan doen. het is 'not done' om tegen dikke mensen te zeggen dat ze dik zijn, maar als niemand wat zegt, gebeurt er ook niks.

Het beste antwoord

De vraag is of zij zelf al dan niet begrijpt dat het noodzakelijk is voor haar. Hoogstwaarschijnlijk begrijpt ze dat zelf wel maar heeft ze er geen grip op. Maar al te vaak wordt er gedacht dat afvallen alleen maar met eten en bewegen te maken heeft, maar er kan meer achter zitten; een bepaalde ziekte of aandoening, medicijngebruik, psychische problematiek.

Het meest belangrijk is het om erachter te komen wat de werkelijke oorzaak is, zodra je de oorzaak weet kan je er wat aan gaat doen. En dan niet door symptoombestrijding maar door het wegnemen / aanpassen van de oorzaak.

Als vriendin kan je haar daar mee helpen. Inderdaad zoals eerder al werd gemeld aangeven dat je je zorgen maakt, verder zou je mee kunnen denken met haar wat die werkelijke oorzaak is / kan zijn. Wellicht haar duidelijk maken dat misschien een gesprek met een huisarts een goede zet is om mee te beginnen. Voor een diagnose, onderzoek, doorverwijzing of anders. Dan kan je verder kijken wat nodig is.

Als zij er echt veel last van heeft dan is het belangrijk om mensen te hebben die achter haar staan. Fijn dat jij dat bent voor haar. Als je eerlijk bent en vanuit je hart haar helpt en met haar meedenkt, heb je denk ik geen specifieke technieken nodig. Als je maar zorgt dat je boodschap zo overkomt dat ze er daadwerkelijk iets mee kan en niet in de verdediging of aanval hoeft. Dat doe je voornamelijk door het bij jezelf te houden.

Geef aan wat jij vind en voelt, zonder er een feit van te maken of een etiket aan te verbinden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In je toelichting schrijf je dat haar 'aansprak' op haar gewicht. Dat werkt averechts, dat ziet ze waarschijnlijk als kritiek en dat ervaart ze als heel negatief. In plaats daarvan zou je haar kunnen vertellen dat je je zorgen maakt, omdat je weet dat zoveel overgewicht gevaarlijk kan zijn voor haar gezondheid. Dat is een heel andere benadering. En dan kun je haar eens vragen of ze er zelf niet van baalt dat ze zo zwaar is geworden en blijft toenemen in gewicht. Misschien bevestigt ze dat dan.

En áls ze dat doet, dan kun je haar aanbieden om hulp te zoeken voor haar. Je kunt zelfs aanbieden om het samen met haar te doen, de strijd tegen de kilo's. Maar dat is geen gemakkelijke opgave en je zou jezelf ook af moeten vragen of je dat wel wílt. Als het echt zo erg is als jij beschrijft, dan heeft deze dame heel wat meer nodig dan alleen een vriendin die (in haar ogen) vindt dat ze veel te dik is. Dan heeft ze professionele hulp nodig. En dan nóg zal het moeilijk zijn.

Kijk bijvoorbeeld naar de link hieronder. Die begint met:
"Als je gemotiveerd bent iets aan je overgewicht te doen..."
Je vriendin zal eerst zelf gemotiveerd moeten zijn. Daar begint het mee. En zo te lezen is ze dat helemaal niet.

Ik zou zelf eens contact opnemen met een obesitas deskundige/hulpverlener. Misschien kunnen zij je vertellen hoe je jouw vriendin kunt 'bereiken'. Nog even een persoonlijke noot: het siert jou, vind ik, dat je zo begaan bent met je vriendin. Ik wens je dan ook heel veel sterkte.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
wijs haar eens of informeer zelf eens bij co-eur.nl dit is een obesitaskliniek die 1½ jaar met je aan de slag gaan met een psycholoog,voedingsdeskundige,fysiotherapeut. ik doe dit nu ongeveer een half jaar en ben met hun hulp 20 kilo afgevallen. ik was 118 kilo en had een bmi van 43 dus zeer ernstige morbide obesitas. zit nu op 98 kg en een bmi van 36 dus het gaat de goede richting op. Zij hebben regelmatig info avonden .Maar er zijn er nog niet zoveel dus moet je kijken of er een in de buurt is. succes