Als je meer vezels eet , raak je dan meer afvalstoffen kwijt?

Zoals Brinta pap ( ik maak die klaar met gekookte water ). Dit heb ik gisterochtend en tussenmiddag gegeten en , ik ging vanochtend naar wc en viel mij op dat mijn poep erg goed waren, en lekker dik! Zie vraag.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Meer vezels eten zorgt er inderaad voor dat alles good doorstroomt, om het zo maar te zeggen.
Wel zorgen dat je genoeg water erbij drinkt, anders kan je verstopping krijgen.
Kijk gewoon voor jezelf wat een goede hoeveelheid is.
Dingen als chiazaad en lijnzaad kun je ook gebruikej (chia zaad wel eerst 10 minuten weken). Deze dingen zijn smaakloos, maar geven extra vezels, en chiazaad ook nog eens omega 3 en 6.

Toegevoegd na 1 minuut:
Maar je kunt dus niet onbeperkt meer vezels blijven eten.
Het voedingscentrum raad 30-40 gram per dag aan, dit is voor de meeste mensen een prima hoeveelheid: http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vezels.aspx
En uiteraard er op letten dat je verder ook goed zit met je benodigde voedingswaardes.
Ritsuka
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En tarwegras (poeder) is dat een goede vorm van vezels?
Ritsuka
10 jaar geleden
Voedingswaarde tarwegras: voedingsvezels 9,37g, chlorophyl 6,15g, eiwitten 35,79g, vetten 1,25g, koolhydraten 49,25g, calorieën 346,92g. Vitaminen: vitamine A 64,59mg, vitamine B12 0,06mg, vitamine C 6,05mg, vitamine E 19,98 mg, vitamine B17 2,85 mg, foliumzuur 21,79 mg. Mineralen: calcium 6,50 mg kalium 30,24mg, ijzer 3,53mg, sodium 2,74mg, zinc 17,81mg, magnesium 3,06mg, selenium 0,02mg, fosfor 6,44mg, koper 15,91mg, zwavel 11,74mg, jodium 1,59mg, mangaan 44,66mg. Enzymen: histidine 17,1mg, isoleucine 23,75mg, leucine 40,25mg, lycine 34,23mg, threonine 27,56mg, tryptofaan 5,02mg, valine 31,58mg, methionine 9,35mg, tyrosine 28,32mg, alanine 57,21mg, proline 31,45mg, serine 33,01mg, fenylalanine 34,08mg. Het bevat 9,37 gram voedingsvezel per 100 gram, maar volgens mij neem je meestal maar een eetlepel of zo van dat spul, dus dan geeft het niet veel. Dan kun je beter een zak lijnzaad halen, 2 euro of zo voor 500 gram, smakeloos en kun je overal doorgooien indien nodig.