Is een voedingsschema met een 1:2 verhouding aan omega 3-6 i.p.v. 1:5 verhouding gezonder?

Er wordt aanbevolen om een 1:5 verhouding aan te houden wat betreft omega 3 en omega 6 vetzuren maar is het gezonder wanneer je een dieet volgt waarbij een 1:2 verhouding van sprake is?

Dus meer omega-3 vetzuren dan er wordt aanbevolen, is dat gezonder of werkt dat averechts?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ritsuka
10 jaar geleden
Is volgens mij niet bewezen

Antwoorden (2)

Nee, niet voor niets is een verhouding van 1:5 aanbevolen. Het helpt domweg niet om meer te gebruiken en waarom zou je dan? Vergeet niet. Het gaat gewoon over voedingsmiddelen. Als je een uitgebalanceerd dieet wilt, moet je je aan de verhoudingen houden. Als je echt twijfelt, ga dan een keer naar een diëtiste. Je zult opkijken wat je dan allemaal goed maar ook fout doet tot dusverre. Een aanrader!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De meeste mensen vinden het al lastig om 1:5 te halen, omdat in onze 'gewone' voedingsmiddelen vrij veel omega 6 vetzuren zitten en weinig omega 3. Ik weet niet op welke manier je de verhouding nog verder wilde verschuiven, misschien met supplementen? Dat is niet echt de moeite waard; het zou al mooi zijn als je door b.v. meer vette vis, noten en groente je voeding verbetert en 1:5 weet te bereiken.