Kun je ontgiften door groentesap dik te eten?

Ik ben bezig met ontgiften en pureer, blend alles..
Maar het blijft dik ook al doe ik er veel water bij
Is het erg om het half te eten half te drinken?
Of werkt het dan niet meer?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K
Cryofiel
10 jaar geleden
Ontgiften doe je door gewoon gezond (dus gifloos) te eten, en eventueel door af te vallen. Je kunt best groentensap eten/drinken, maar dat kan altijd, ook als je niet aan het ontgiften bent. Groentensap heeft dus niets met ontgiften te maken. Hetzelfde geldt voor pureren en blenden. Ook dat is iets dat geheel losstaat van ontgiften. Ik begrijp de achtergrond van je vraag dus niet zo goed.
Ritsuka
10 jaar geleden
Ontgiften is onzin, dat doen je lever en nieren. En als die het niet doen, moet je naar de huisarts

Antwoorden (2)

Het lichaam is zelf voortdurend bezig met ontgiften, waarbij de lever een grote rol speelt. Om de lever een handje te helpen is het raadzaam deze te ontlasten door bijvoorbeeld geen medicijnen te nemen (overleg met arts), geen alcohol te nemen en niet teveel tot je te nemen waar het lichaam eigenlijk niet zo veel aan heeft en de lever onnodig belast.

Het ontgiften kun je helpen en de lever dus ook, door voeding tot je te nemen waar je lichaam wel wat aan heeft, nutriënten, bio-actieve stoffen, vezels, vitaminen en mineralen, maar ook water om de vrijgekomen afvalstoffen beter en sneller kwijt te raken.

Speciale kuren waarbij men alles pureert zorgen voor een betere opname in de darmwand en het water helpt daar bij. Meer water zal de werking zeker niet tegengaan, water is erg belangrijk voor het lichaam en draagt in positieve zin bij aan de ontgifting.

De verhouding is niet zozeer belangrijk. Ontgifting, of eigenlijk gezondheid op de langere termijn, is veel meer gebaat bij een voortdurende gezonde levenshouding en levering van gezond voedsel, water en dergelijke, en uiteraard een zo laag mogelijke inname van onnodige stoffen dat de lichamelijke functies alleen maar belast en het lichaam alleen maar belangrijke stoffen kost.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn moeder heeft diabetica gestudeerd en verteld mij altijd dat dingen als 'ontgiften' complete onzin is. Tenminste, in de zin van sap drinken etc. Ontgiften is trouwens ook niet wetenschappelijk onderbouwt.
Als je daadwerkelijk vergiftigd bent kan je dit niet oplossen d.m.v. een sapje. Gif wordt, net zoals je voedingstoffen, opgenomen in je bloed.
Zodra het bloed langs de lever komt wordt het 'gefilterd'. Ook je nieren zorgen voor de afvoer van afvalstoffen.
Uiteindelijk verdwijnen je afvalstoffen via je urine. Het is dus wel aan te raden om veel te drinken. Water is immers een transportmiddel.

Bij vergiftiging willen dingen als norit wel werken. Norit heeft namelijk als werkzame stof actieve kool. Niet de groente maar wat ontstaat zodra je planten verbrand. Norit werkt tegen vergiftigen omdat actieve kool de eigenschap heeft om bepaalde stoffen tot zich te nemen. De schadelijke stoffen binden zich aan de kool. Vervolgens verlaat de kool je lichaam via je ontlasting.

Om terug te komen op je vraag; het maakt niet uit of je water bij je sapje doet maar dit werkt niet ten goede van het zo genaamde ontgiftings-proces. Ontgiften is namelijk iets wat als onzin te beschouwen is. Maar het is niet een slecht idee om meer water te drinken. Het wordt aangeraden om 1,5 tot 2,5 liter vocht per dag te drinken. Iets waar niet veel mensen aan toe komen.

Zie hier voor meer informatie over vocht inname: http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/trefwoord/vocht.aspx

Trouwens, door voedsel te pureren wordt het wel ietsje beter opgenomen. Je kauwt namelijk je voedsel om het te kunnen doorslikken maar ook om de oppervlakte van je voedsel te vergroten. Als je iets in 2'en breekt wordt het oppervlakte groter, al helemaal als je het in kleine stukjes kauwt. Daardoor kunnen enzymen en dergelijke het voedsel beter omzetten in stoffen die bruikbaar zijn voor het menselijk lichaam.
Maar je lichaam is ook goed in staat om je voedsel te verteren en er zo veel mogelijk uit te halen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Volgens mij hebben jij en jouw moeder helemaal gelijk!
+