Ik hoorde op de radio dat het sinds enkele jaren verboden zou zijn op honingverpakkingen te schrijven dat het een gezond product is. Klopt dat?

Het zou een maatregel zijn die door de Europse wetgeving in gebruik is genomen sinds enkele jaren. Ik vroeg me af of dit dan ook inhoudt dat honing niet gezond zou zijn? Het gaat blijkbaar om alle soorten honing, ook die van ecologische teelt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Veel merken zetten op hun verpakking allerlei gezondheidsclaims, zoals dat het gezond is voor dit, beschermt tegen dat, etc. terwijl die dingen nooit bewezen zijn. Daarom komen er steeds meer regels waar fabrikanten aan moeten voldoen, als een gezondheidsclaim niet bewezen is, mogen ze het niet op de verpakking zetten, zodat ze niet mensen kunnen misleiden.
Ik weet niet of dit met honing ook het geval is, maar het zou best kunnen dat het daardoor komt.

Het beste antwoord

Klopt. Honing is grotendeels suiker en dat is gezien onze enorme consumptie ervan niet gezond. Als een product gezond is, moet het aan hoge eisen voldoen. Nomaliter is de term gezond bij voedingsmiddelen dan ook niet niet te geven. Hooguit kan je meestal melden dat het in kleine hoeveelheden niet schadelijk is.
Vergeet niet, als je bijvoorbeeld excessief veel water drinkt, dan gaat je daar aan dood. Maar zonder water ook.
Het is evenmin een medicijn , want dan tellen weer heel andere wettelijke eisen. Jammer voor iedere n die aan honing en pollen en koninginnegelei allerlei wonder resultaten toedichten, allemaal niet aan te tonen. Honing is dus een gewone voedingsstof en dan voornamelijk fructose.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Staes: "De zorgen van imkers over zowel het voortbestaan van hun bijenkolonies, als hun producten moeten voorop staan. Dit betekent dat criteria over het verplicht labellen van honing die GGO-pollen bevat, moet blijven bestaan. Dit is cruciaal voor de leefbaarheid van Europese imkers en de geloofwaardigheid naar consumenten, die honing als een bij uitstek gezond natuurproduct beschouwen. Consumenten moeten dus weten wat ze kopen. Er is ook nood aan EU-regels om te voorkomen dat producten die bestaan uit zwaar bewerkte en geraffineerde suikerproducten niet als zijnde honing verkocht mogen worden. Dit laatste zou het vertrouwen in honing als gezond natuurproduct alleen maar verder ondermijnen."

Meer hierover, zie link...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Alhoewel honing superlekker is en een natuurproduct is het inderdaad niet gezond te noemen. Honing bestaat voor 80% uit suikers en alhoewel dit een energieboost kan geven is grote hoeveelheden er van eten niet aan te bevelen. Voor zuigelingen tot 1 jaar wordt het zelfs helemaal afgeraden. Niet alleen wegens het darmstelsel dat de honing niet goed genoeg kan verwerken maar ook wegens bacterien.