Ben je automatisch allergisch aan 'melkzuur' (voedingszuur) als je een melkallergie hebt of lactose-intolerant bent?

In sommige voedingsmiddelen zoals 'pita saus' wordt melkzuur (voedingszuur) verwerkt, ik heb hier enkele vragen over:

1) Wat is melkzuur en heeft een ongunstig effect als je er teveel van gebruikt?

2) Stel als je allergisch bent aan melk of als je lactose-intolerant bent; ben je dan automatisch ook allergisch op deze stof = melkzuur?

Dank bij voorbaat

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
19.8K

Het beste antwoord

Melkzuur is een voedingszuur en een beetje vergelijkbaar met citroenzuur en azijnzuur. Oorsprong is doorgaans van fermentatie van suiker (glucose) of van melk (tot yoghurt). Melkzuur wordt ook in je lichaam zelf gevormd. De spierpijn na een stevige training is eigenlijk een ophoping van melkzuur in je spieren.
Melkzuur is niet giftig of schadelijk: door de zuurheid zal overconsumptie niet snel voorkomen.
Ondanks de naam hoeft melkzuur dus niet uit melk gemaakt te zijn: het heeft dan ook niets van doen met lactose-intolerantie of koemelkallergie.
Tenzij melk als grondstof op het etiket is vermeldt natuurlijk.