Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is er een Nederlands boek beschikbaar over orthorexia nervosa?

Ik heb dit namelijk hard nodig voor mijn profielwerkstuk, maar nergens is een boek over deze eetstoornis te bekennen. Ik heb op de site van de bibliotheek gezocht, maar tevergeefs.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Een Nederlands boek is hierover inderdaad niet verschenen. Misschien dat er in een algemeen boek over Anorexia Nervosa kort aandacht aan wordt besteed.
Via Picarta (inlog via een bibliotheek nodig) vond ik wel een verwijzing naar een aantal Nederlandstalige artikelen:

Nieuwe eetstoornis: orthorexia nervosa.
In: Viva; (2007), afl. 39, pag. 66-69 / 2007

What Is Orthorexia?
Mathieu, Jennifer / In: Journal of the American Dietetic Association; vol. 105 (2005), afl. 10, pag. 1510-1513 (4) / 2005

Libelle helpt: orthorexia
In: De libelle; (2003), afl. 16, pag. 69 / 2003

Orthorexia nervosa - De Amerikaanse arts Steven Bratman over de obsessie met gezond eten.
In: Elsevier; vol. 29 (2002), pag. 28-29 (2) / 2002

Nieuwe eetstoornis : orthorexia - Orthorexiapatiënten eten zo verantwoord dat het ongezond wordt. 'Op het laatst leefde ik alleen op wortels en af en toe een boterham.'
In: Psychologie magazine; vol. 27 (2008), afl. 3, pag. 38-41 (4) / 2008

Tijdschriftartikelen kun je via de eigen biblioheek laten opvragen, als die biblioheek de bladen niet (meer) in bezit heeft.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heel erg bedankt!

Andere antwoorden (1)

Er zijn geen Nederlandse auteurs die een boek hebben geschreven over dat onderwerp en voor zover ik kan zien zijn er maar twee veelbelovende titels uitgebracht op dat gebied:

Orthorexia nervosa van Alexandra Beer (Duits)
Healthfood Junkies van Steven Bratman (Engels)

Je kunt kijken of je in de bibliotheek of online een Nederlandse versie kunt vinden, maar ik ben er bang voor dat er geen vertaling beschikbaar is.

Toegevoegd na 3 minuten:
Bron natuurlijk niet vergeten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt, steeds meer relevante literatuur is bijvoorbeeld alleen in het Engels verkrijgbaar. Tijdens mijn studie maakten we ongeveer 50/50 gebruik van Nederlandse en Engelse bronnen.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding