Hoe kan er worden gemeet hoeveel pro- en prebiotica er in je lichaam zit?

Of kan dit niet gemeten worden?

Toegevoegd na 7 minuten:
Probiotica bestaat uit verschillende levende bacteriën die aan zuivelproducten worden toegevoegd, en prebiotica zijn een soort vezels. Misschien dat deze informatie het antwoord vergemakkelijkt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Jawel, je kunt een sonde inbrengen en de darmflora op diverse plaatsen bekijken door bijvoorbeeld de bacterien op petrischaaltjes uit te platen of met DNA gebaseerde methodes of met het bepalen van chemische eindproducten van de gewenste bacterien en liefst een combinatie van al die analyses. Ook de antistoffen in de darm zou je nog kunnen bepalen. Dat is hetgene waar dierfysiologen zich mee bezig houden. Het lijkt me lastig om menselijke proefpersonen voor zoiets te vinden.