Kan je met een sapcentrifuge (750 watt vermogen) ook sap maken van noten?

Ik ben van plan om een keukenrobot aan te schaffen met heel veel mogelijkheden;

Er is een keukenrobot die ik in gedachten heb en deze bevat ook een sapcentrifugeopzetstuk, het apparaat heeft een 750 watt vermogen;

Ik vroeg mij af of je met zo'n sapcentrifuge ook sap kunt maken van harde voedsel zoals hazelnoten, amandelen, etc...?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2K
Amadea
10 jaar geleden
Nee. Daartoe zit daar te weinig water in. Misschien wel notenboter als je er wat olie bij doet, vergelijkbaar met pindakaas.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nochtans zou deze het moeten doen: http://www.kenwoodworld.com/nl-NL/Alle-producten/Keukenmachines/Prospero-Accessoires/AT265-Prospero-Sapcentrifuge-AWAT265001/# ?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar dan vraag ik mij af of een gewone keukenrobot met een sapcentrifugeopzetstuk dit ook zou doen? Of zou het bovenstaand product echt speciaal daarvoor gemaakt zijn?
Amadea
10 jaar geleden
In het lijstje van die Kenwood staat weliswaar kokosnoot, maar dat bevat wel behoorlijk wat vocht. In tegenstelling tot hazelnoten en amandelen. Van harde droge zaken kan je niks vloeibaars maken, dat is onmogelijk!
Ritsuka
10 jaar geleden
Noten gaat niet lukken in een sapcentrifuge, een wortel gaat vaak al lastig.
Ritsuka
10 jaar geleden
http://bestforjuicing.com/is-juicing-dangerous-or-safe/
Een sapcentrifuge is geen vervanging voor groente en fruit eten, je kunt er veel kcal ineens mee binnen krijgen, en je krijgt ook een hogere concentratie binnen van bepaalde stoffen die van invloed kunnen zijn op je lichaam of medicatie.
Dus let een beetje op. Verder gewoon gezond blijven eten ernaast, voldoende vezels en vetten (voor opname vitamines).

Het beste antwoord

Neen. uit noten kun je olie halen, géén sap. Heb toch maar eens gegoogled op "notensap", "walnotensap", etc... en inderdaad : géén notensap.
Notenolie kun je uit de noten halen door deze fijn te malen (vb. met een keukenrobot), de verkregen pasta op te warmen en de olie eruit te persen (of te extraheren met één of ander solvent, maar dan moet je dat solvent er weer uit distilleren tot een voldoende zuiverheid voor menselijke consumptie.... - niets om zelf te doen dus... )
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+11, thanks voor de nuttige info ;)

Andere antwoorden (1)

Het hangt een beetje van de vorm en kwaliteit van de messen af.

Op TV maakt men reclame voor 'magic bullit', deze kan koffiebonen, noten etc vermalen. De meeste keukenmachines kunnen hier niet mee overweg.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ritsuka
10 jaar geleden
dat is blenden, niet juicen, toch?