Neem je door 'acute' diarree ook minder voedingsstoffen op?

Soms moet ik na bv. pittig eten vrijwel direct naar het toilet. Mijn ontlasting is dan ook dun en waterig. Ik vroeg mij af of in dit geval je dunne darm dan ook minder voedingsstoffen op neemt? Het proces van spijsvertering lijkt dan zo snel te gaan. Of is dat nog afkomstig van voeding eerder op de dag en heeft het niks te maken met van je zonet hebt gegeten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
18.6K

Antwoorden (4)

Ja.
In de darmen wordt het voedsel verteerd. Het lichaam neemt via de darmwand voedingsstoffen en vocht uit het voedsel op. Wanneer je iets hebt gegeten wat veroorzaakt dat er een ontsteking van de darmwand optreedt, dan kan deze moeilijk vocht of voedingsstoffen opnemen. Beide komen dan samen als heel dunne ontlasting naar buiten. Het is belangrijk om in zo'n geval meer te drinken dan je normaal doet, om je vochtvoorraad op peil te houden.
Amadea
10 jaar geleden
ja , en je zou er verstandig aan doen om dat soort eten proberen te vermijden
Scheelt jou ook weer een hoop ongemak
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja in dat geval neem je minder voedingsstoffen op. Het is verstandig om hierna wat vitaminen/mineralen uit groente/fruit of eventueel een aanvullend supplement te nemen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit hoeft niet perse zo te zijn. Diarree kan allerlei oorzaken hebben. In jouw geval zorgt pittig voedsel voor irritatie en een snelle pasage van ontlasting in de darm. Een maaltijd blijft gemiddeld zo'n 3 uur in de maag. Waarschijnlijk zorgt de irritatie door pittig eten voor een snellere passage van ontlasting die al in de dikke darm zit.
Normaal gesproken duurt het 24-48 uur voordat de ontlasting door de hele dikke darm heen is. In de dikke darm worden water en zouten aan de ontlasting onttrokken. De opname van voedingsstoffen gebeurt in de dunne darm, en heeft dus al plaatsgevonden. De ontlasting wordt dus alleen ingedikt door de dikke darm. Als ontlasting (veel) sneller dan normaal door de dikke darm heen gaat, krijgt je dunne ontlasting of zelfs diarree..
Als je voedingsstoffen niet goed opneemt in de dunne darm gaat dat enerzijds om vitamines en mineralen, de micronutrienten, maar ook om bijv vetten en koolhydraten (de macronutrienten) Vetdiarree kun je heel erg goed terug zien, plakt enorm aan de pot, of het drijft erop. Zoals jij beschrijft lijkt het juist waterig. Andere optie is om gelijktijdig met je pittige eten eens bieten te eten. Als je dit direct terugziet in het toilet dan weet je meteen dat het voedsel ws tekort in de dunne darm geweest is om alle voedingsstoffen op te nemen.
Ik zou overigens obv jouw verhaal niet direct adviseren om vitamines en mineralen extra te gebruiken. Als het blijkt dat je op dat moment wat voedingsstoffen verloren hebt zal je overall opnamecapaciteit echt nog wel afdoende zijn om genoeg binnen te krijgen. Bij chronische diarree is dat mogelijk wel een probleem

groet Marijke