Kun je makkelijk te weinig zout binnen krijgen?

Hallo,

Tijdens het koken gebruik ik nooit zout. Eet nagenoeg niets uit blikjes of verpakkingen waar zout aan toegevoegd wordt. Kan het zo zijn dat ik dan te weinig zout binnen krijg? En zoja is het beter om bv. met het koken wat (keltisch)zeezout te gebruiken om het eventueel aan te vullen?

Gr. Ludo

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Antwoorden (1)

Hai,
De kans dat je te weinig zout binnen krijgt is erg klein. Zout, oftewel natrium zit in veel andere producten zoals brood of bewerkt vlees. Je hebt maar 6 gram per dag nodig en haal je doorgaans makkelijk, ook al kook je niet met pakjes.
Natrium verhoogd je bloeddruk en om die reden is het niet goed voor je gezondheid. Te weinig natrium komt alleen voor bij uitdroging zoals overmatig zweten of diarree.

Wil je toch zout toevoegen aan je avondeten, dan is (keltisch) zeezout of himalaya zout niet veel beter dan gewoon keukenzout. Er zit nog steeds veel natrium in en dat dien je juist te verminderen. Betere keuzes zijn LoSalt of JozoBewust. In deze zoutsoorten is natrium grotendeel vervangen door kalium en is wat beter voor je gezondheid. Tevens is er in die zoutsoorten jodium toegevoegd. Jodium is een mineraal waaraan we snel een tekort hebben. Je kunt LoSalt gewoon kopen in de supermarkt. Vaak ligt deze onderin de schap.