Op internet heb ik nergens een waarschuwing kunnen vinden. Kefir bestaat uit gunstige gisten en bacterieën. Als je dat mengt met melk ontstaat er iets dat logisch gezien gevoelig moet zijn voor bederf. Dus: zorgvuldigheid en hygiëne bij de bereiding en eigen verstand gebruiken is altijd geboden! Oneindig doorkweken zonder kennis van zaken is dus wellicht niet verstandig: de verhouding in de samenstelling kan veranderen en vreemde gisten/schimmels/bacterieën kunnen gaan inmengen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor zover ik weet en kan vinden kun je een aantal weken doorkweken. Na een tijdje degenereert de cultuur, zodat de yoghurt (of in jouw geval kefir) die je maakt, scherper gaat smaken. Dan is de balans tussen de bacteriecultuur die je zelf hebt toegevoegd en bacteriën die tijdens het kweken erbij komen, niet meer goed. Dan moet je terug naar een eerdere yoghurt/kefir die je hebt ingevroren.

Ik ben pas begonnen met yoghurt maken, dan wordt aangeraden om eerst yoghurt op te kweken uit de cultuur en die yoghurt dan in kleine porties in te vriezen. Met één van de porties kweek je verder, tot je dus merkt of vermoedt dat de cultuur niet meer goed is en dan neem je een nieuwe portie uit de vriezer waarmee je dan weer een aantal weken vooruit kunt. Je kunt natuurlijk ook opnieuw beginnen met Kefir-ferment uit de winkel of van internet op zo'n moment. (Maar die zou ik dan wel invriezen, daar kun je een hele tijd mee vooruit!)