Is deze hoeveelheid fruit schadelijk?

Ik heb vandaag een mok met geperste sinaasappelsap gedronken, een appel als tussendoortje, vervolgens een banaan en als toetje zo'n vier kiwi's. Ik vraag me af of dit schadelijk is, aangezien ik heb gehoord dat je van een grote hoeveelheid dik wordt, maar ikzelf met mijn 1.60 en 44 kilo vraag me af of dat ook daadwerkelijk zo is. (ik ben zelf 16 jaar, en eet al een hele poos deze hoeveelheid fruit)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Is dat jouw enige voeding, of eet je daarnaast ook gewoon brood, aardappels en groente?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, ik eet nog zo'n drie boterhammen en nog ongeveer 3 ons groente.
Ritsuka
10 jaar geleden
Nee hoor, is juist lekker dat fruit eten.
Je word niet te dik van fruit, je word te dik als de kcal die je eet niet in balans is met je activiteit.
Dus eet dat lekker, kan alleen wat minder zijn voor het glazuur van je tanden als je het erg verdeeld over de dag eet/drinkt.
Ritsuka
10 jaar geleden
Maar jouw BMI is erg laag, dus ik denk zelf dat je beter kunt werken aan iets meer boterhammen en dergelijke eten, en wat minder fruit.
Eiwitten en vetten heeft je lijf momenteel meer aan
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Balans in voeding is belangrijk,
in dit geval een balans tussen koolhydraten, eiwitten en vetten. fruit = koolhydraten
brood = koolhydraten
groente, afhankelijk van de soort = zetmeel = koolhydraten Ik mis dus balans en dat is ongezond:
Begin eens met een stukje fruit te vervangen door dik roomboter op brood, eventueel kokosolie als het veganistisch moet.
Ritsuka
10 jaar geleden
goede suggestie inderdaad.
een deel van de vitamines zijn vetoplosbaar, dus die krijg je niet eens goed binnen als je geen vet eet.

Antwoorden (2)

deze hoeveelheid fruit is niet schadelijk voor je lichaam maar kan op langere termijn wel voor lachten zorgen, dus een enkele keer zoveel fruit kan.
maar dagelijks zo'n hoeveelheid zal ik niet aanraden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Van fruit kun je nooit te veel eten: feit of fabel?
Fruit is gezond, dat staat vast. Fruit levert vitaminen en mineralen, en helpt kanker en hart-en vaatziekten voorkomen. Het is een lekker tussendoortje, en er zijn zoveel soorten en smaken dat er voor iedereen wel iets bij zit. Van fruit kun je heerlijk ‘snoepen’. Maar kun je van fruit ook te veel eten?

Van fruit kun je nooit te veel eten: fabel!
Het klinkt onwaarschijnlijk, maar fruit is niet helemaal onschuldig. Als je er te veel van eet, kun je wel degelijk gezondheidsproblemen krijgen. De belangrijkste is overgewicht. Hoewel er relatief weinig calorieën in fruit zitten, kunnen ze opgeteld aan het eind van de dag toch zorgen dat je over de aanbevolen 2000 calorieën per dag heen gaat. Met de meeste fruitsoorten zal het niet zo hard gaan, maar sommige fruitsoorten tikken best aan. Bananen hebben bijvoorbeeld veel zetmeel, waardoor één stuk al rond de 100 calorieën bevat. Eén avocado is rond de 300 calorieën (afhankelijk van de grootte), omdat er veel vet in zit. Gelukkig is de avocado wel het toppunt; veel meer calorieën per stuk dan dat komt niet voor bij fruit.

Fruit bevat enkelvoudige suikers. Een bepaalde vorm van deze suikers is fructose, en dit wordt sneller dan andere suikers opgeslagen als vet. Toch is dit geen reden om fruit te laten staan, omdat fruit ondanks de suikers toch heel gezond voor ons is. We moeten er alleen rekening mee houden dat we fruit dus niet ‘vrij' kunnen eten.
Fruit bevat ook zuren die je tanden aan kunnen tasten, eet dus kleine porties fruit over de dag heen.

Het voedingscentrum adviseert maximaal 7 stuks fruit op een dag. Dus vandaag zal het net niet teveel zijn geweest.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tsja, ik denk dat ik die grens van 7 stuks fruit met gemak overschrijdt, aangezien in dat geperste sap zo'n 4 sinaasappels zitten. Dus hiermee kom ik op zo'n 11 stuks fruit. Maar wel bedankt voor je antwoord!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hebt je gezondheid hier echt niet mee belast hoor, soms eet je wel eens anders dan je normaal doet. We eten op een verjaardag ook allemaal dingen die we op een normale doordeweekse dag niet zouden aanraken, maar die bitterbal en dat stuk gebak en dan nog een handje chips, een blokje kaas en een glaasje bier of wijn... heerlijk toch? Van af en toe je niet aan de regels houden krijg je helemaal niets. Je moet je niet schuldig voelen als je af en toe eens wat minder gezond eet, het is gebeurd, ik heb ervan genoten, meer is het niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik lees net je reactie op de reactie van Amadea, weet je wel dat je je lijf daarmee zieker maakt, dan door iets meer fruit te eten dan verstandig is. Ga alsjeblieft hulp zoeken, zodat je een gezond persoon wordt en blijft. Doe dit jezelf niet aan, je bent meer waard.