Als je daarnaast ook weinig olie/boter gebruikt om te bakken (vlees, vleesvervanger) kun je wat tekorten krijgen van bijv vit A en D. Als je daarop let is er wat dat betreft weinig aan de hand anders zou je die vitamines moeten aanvullen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goed antwoord, mensen vergeten inderdaad vaak dat margarine een bijdrage levert aan de vitamines.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Juist, denk aan de vetoplosbare vitamines! + In (bak)olie vind je dat inderdaad niet, maar het is wel toegevoegd aan die vloeibare bakboters die je kunt kopen in een fles. En verder o.a. in (vette) vis. In mijn eigen dieet haal ik de vetoplosbare vitamines bijna uitsluitend uit de margarine (waar vitamines A en D aan zijn toegevoegd) en zonder supplementen krijg ik het daarom te weinig binnen. Inderdaad wordt dit wel eens vergeten, denken mensen vaak dat boter of margarine uitsluitend als 'smeermiddel' dient tussen de boterham en het 'echte' beleg in.
Ja. Ik heb van de diëtiste geleerd dat brood smeren moet. Aan alle vormen van margarine ( in roomboter zit het vanzelf) wordt namelijk vitamine A en D toegevoegd, waaraan anders een tekort ontstaat. In alle soorten olie, ook olijf olie bijv. zit dat niet en dan loopt het tekort makkelijk op. Vit A/D is o.a. belangrijk voor de opbouw van botweefsel.
Door toevoeging van deze vitamines is de ziekte Rachitis ( Engelse ziekte) geen volksziekte meer. Vroeger zag je kinderen( en dus ook volwassenen) met vergroeide ledematen en romp.
Mensen die niet vaak in de zon komen, mensen met een donkere huid en bijvoorbeeld gesluierde vrouwen moeten bovendien - dus naast het beboterde boterhammetje, extra vitamines A en D innemen.