moet je bij watervergiftiging altijd naar het ziekenhuis voor een behandeling?

Ik weet wat jullie gaan zeggen iemand met watervergiftiging kan onmogelijk achter de computer zitten, maar het gaat niet over mezelf, dus ik hoop dat jullie mijn vraag kunnen beantwoorden

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5K

Antwoorden (3)

Beter van wel, de elektrolytenbalans kan ernstig verstoord zijn (kalium/natrium) waardoor je vooral kans loopt op gevaarlijke hartritmestoornissen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Mocht je dan alsnog in shock raken dan kan men op geleide van het bloedbeeld ORS of per infuus (bv. Ringersoplossing) je mineralenbalans herstellen.
Dit kan levensreddend zijn.

Mensen die zonder zouten te gebruiken ongeveer 4 liter mineraalarme vloeistof als water drinken kunnen hun leven in gevaar brengen, met zweten verlies je niet alleen veel water maar ook veel zouten, vandaar dat mensen in de woestijn ook zout moeten gebruiken, beter nog is een isotone wateroplossing te drinken.
(isotoon houdt in dat er dezelfde mineralen in dezelfde concentratie in zitten als in je lichaam van nature aanwezig zijn.)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja,dringend naar een ziekenhuis want kan leiden tot de dood:
Watervergiftiging heeft alles te maken met de osmotische waarde in onze cellen. Van nature is de natriumconcentratie in ons bloed hoger dan in de omringende omgeving. Dit is nodig om de impulsgeleiding in de zenuwcellen mogelijk te maken. Het is de taak van de nieren om het zoutgehalte in de bloedvaten constant te houden. De nieren kunnen echter niet direct reageren op overmatig waterdrinken. Het bloed wil bij overmatig waterdrinken echter wel zo snel mogelijk het vocht kwijt. Op die manier stijgt de zoutconcentratie weer. Er vindt dus osmose plaats. Dit gebeurt deels in de hersenen en dat is gevaarlijk. De hersenen kunnen dan opzwellen wat kan leiden tot duizeligheid, epileptische aanvallen en zelfs tot de dood.
fremar
10 jaar geleden
Nou altijd.... Nee niet altijd, de geneeskunde is nou eenmaal op geen enkel punt zo absoluut.
Het ligt er ook een beetje aan, vanaf welk punt je het een "watervergiftiging" gaat noemen. Daar bestaan geen eenduidige opvattingen over.

Hier nog de link naar je andere vraag. In mijn antwoord leg ik al een heleboel uit over watervergiftiging:
http://www.goeievraag.nl/vraag/persoon-gezondheid/gezondheid/voeding/watervergiftiging-plassen.437998

Als je heel veel water hebt gedronken en daardoor je natrium begint te dalen, dan zou je strikt genomen al van een watervergiftiging kunnen praten. Als je natrium maar een klein beetje gedaald is, dan geeft dat nog geen symptomen. Als je dan stopt met drinken, plas je het water weer uit en komt het wel weer goed. Waarschijnlijk merk je er dan niet eens iets van.
Over het algemeen wordt er echter pas van een "watervergiftiging" gesproken op het moment dat er symptomen optreden. Het vervelende is dat de mate van vergiftiging waarbij de mildste symptomen optreden en de mate waarbij men het bewustzijn verliest (of zelfs overlijdt) vrij klein is. Daarbij komt, dat op het moment dat de eerste symptomen optreden en nog veel water in de maag en darmen zit; al dat water wordt onherroepelijk nog opgenomen. Dat betekent dat als de eerste symptomen optreden, je mag verwachten dat de symptomen nog erger en heviger worden. Zo loopt het maar wat makkelijk uit de hand en wordt het al snel levensgevaarlijk.

Vandaar mijn opmerking in het andere antwoord, dat de meeste patiënten op de IC liggen. Zoals altijd in de geneeskunde zijn er ook op deze regel uitzonderingen, maar als er geen symptomen zijn dan zou ik (en veel collega's met mij) niet spreken van een watervergiftiging. Op zo'n moment is het dus zeker verstandig om medische hulp in te schakelen.