als je een watervergiftiging hebt moet je dan ook vaak plassen?

Ik denk dat ik watervergiftiging heb, ik was ziek at weinig en dronk alleen nog maar water, ik moet nog wel vaak(heel vaak) naar de wc, hoort dit bij watervergiftiging ? of hoef ik me geen zorgen te maken

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.8K

Het beste antwoord

Strikt genomen is het antwoord op je vraag: ja, als een watervergiftiging hebt moet je zelfs enorm veel plassen.
Toch zou ik me geen zorgen maken als ik jou was. Een watervergiftiging is een zeer ernstig medisch probleem waarmee je onmogelijk thuis kan zitten achter de computer. Je zou dan eerder op de intensive care van een ziekenhuis liggen.

Bij een watervergiftiging is het probleem eigenlijk niet eens het water zelf. Het probleem is, dat de hoeveelheid water de zouten in je bloed zodanig verdund dat het totale evenwicht kwijt is. Het belangrijkste (of in ieder geval het meest bepaalde) mineraal in dit geval is het natrium.
Natrium heeft een zeer belangrijke functie bij de totale fysiologie van het lichaam; er is eigenlijk geen functie van het lichaam waar natrium geen functie bij speelt. Zodoende speelt het ook een belangrijke functie bij de werking van zenuwcellen.
Als het natrium uit balans raakt (met name als deze zeer laag wordt zoals bij een watervergiftiging) kunnen zenuwcellen hun functie niet meer uitoefenen. Eerst leidt dit tot spierkrampen, al snel gevolgd door epileptische insulten en bewusteloosheid (de hersenen zijn immers ook zenuwcellen!). Zonder behandeling kan je er vervolgens dood aan gaan.
Uiteraard probeert het lichaam zo'n belangrijke stof binnen duidelijke grenzen te houden. De nieren zijn daar het belangrijkst is; deze hebben een enorme overcapaciteit voor het uitscheiden van water. De hoeveelheid water die gedronken moet worden om een watervergiftiging te krijgen is dan ook gigantisch. Al dat water wordt uitgeplast.

Een tweede manier om het natrium laag te laten worden is door weinig zout te eten, of door veel zout kwijt te raken (zoals bij veel zweten) In dit geval is er echter een tekort aan natrium, niet een overschot aan water en dus geen watervergiftiging. Het tekort is dan bijna zonder uitzondering mild en geeft geen klachten.

Overigens zit er in veel drinken ook natrium (sappen, frisdranken, enz) voor een watervergiftiging moet je dus alleen water drinken.
Als je tijdens je ziek-zijn veel sap hebt gedronken kan je kalium wat hoog zijn. Dit zal dan een zeer milde verhoging zijn; daardoor gaan we ook wat meer plassen.
Overigens zul je zelf ook wel begrijpen, dat als je veel drinkt, je veel moet plassen. Tenzij je het vocht op een andere manier kwijt raakt natuurlijk.

Al met al dus reden om je zorgen te maken; het vele plassen gaat vanzelf weer over.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

voor een watervergiftiging moet je toch zeker 3 liter water in een uur gedronken hebben.
Als je je zorgen maakt kun je wat extra zout en suiker eten, zodat je natriumgehalte op peil blijft.
Maar ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken
10 jaar geleden
Watervergiftiging zou je alleen kunnen krijgen door veel te veel water te drinken. Abnormaal veel dus. Bijvoorbeeld elke dag 8 liter (terwijl 2 liter normaal is).
De symptomen ervan zijn: spierverstijvingen, krampen, hoofdpijn, misselijkheid, braakneigingen, desoriëntatie en flauwvallen. En later krijgt men stuiptrekkingen en raakt men in coma.

Dus je hoeft er geheel niet bang voor te zijn. Dat je vaak moet plassen is waarschijnlijk een teken dat je aan het afvallen bent. Je moet nu je weer beter bent goed eten om weer aan te sterken.
Amadea
10 jaar geleden
Om watervergiftiging te krijgen moet je enorm veel water per uur drinken. Veel plassen is geen symptoom van watervergiftiging.
Oorzaken watervergiftiging zijn: in een keer heel veel zweten, niet eten, niet genoeg plassen en grote hoeveelheden water drinken. De symptomen zijn verwardheid, hoofdpijn, (spier)kramp, braken en vermoeidheid.