Heb ik al luie darmen? (zie omschrijving)

Ik heb nu ongeveer 1,5 maand witbrood gegeten (daarvoor altijd bruin), maar las gister dat je er luie darmen van krijgt. Heb ik na 1,5 maand witbrood eten al luie darmen, en kan ik door nu weer altijd bruinbrood te eten mijn darmen weer normaal krijgen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Merk je iets aan je ontlasting of iets dergelijks? Iets anders dan eerst?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat je er luie darmen van krijgt is onzin..nouja misschien als je alleéén wit brood eet ja.
Luie darm merk je zelf wel, maar dat heb je niet zomaar.
Ritsuka
10 jaar geleden
niet zomaar te zeggen, hoeveel plakjes witbrood eet je op een dag? wat eet je voor de rest aan vezels?
als je verder gewoon genoeg groente, fruit, etc eet, dan maakt een paar plakes witbrood echt niet zoveel uit hoor.

Antwoorden (3)

Nee zeer onwaarschijnlijk. Ten eerste gaat dat niet zo heel snel, ten tweede zou je dat merken en ten derde krijg je van wit brood geen luie darm, misschien als je alleen wit brood eet en verder niets, maar niet als je verder nog normaal eet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Neen daar krijgt u geen luie darmen van, wel eerder van bepaalde medicatie.
Wit brood produceert veel minder afval in uw darmen dan bruin brood.
Als u last heeft van slechte stoelgang kan u misschien dagelijks een tabletje Ortilax nemen waardoor de stoelgang een beetje geactiveerd wordt, dit is een natuur middel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Laxeermiddelen zijn niet voor dagelijks gebruik, ook Ortilax niet.
www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=617‎
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor alle duidelijkheid: dit is geen laxatief !
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er is een verschil tussen laxeermiddel 'de pilletjes van de drogist' en laxeermiddel van een arts. Niet alle laxeermiddelen zorgen dat je aan de diarree gaat (de 'bekende' laxeermiddelen doen dat dus wel).
Ik heb veel medische termen gehoord, maar luie darmen? Ik ken wel het verschijnsel luie maag, maar dat is iets anders.
Wit of bruin brood eten doet vooral iets met je darminhoud. In bruin brood zitten meer vezels, en dat is goed voor de vorming van je ontlasting: niet te nat, niet te droog. Het is niet zo dat je darmen ineens 'lui' worden als je weinig vezels eet. Maar het is wel veel beter voor je om veel vezels te nemen, dus volkorenproducten, groenten en fruit.