Bestaat de spaarstand van het lichaam?

Ik ben sinds een week bezig met afvallen en ik wil niet in de spaarstand komen (als die bestaat). Ik eet gewoon 6 keer op een dag iets, maar wel altijd mager. Meestal kom ik ongeveer op 1100 kcal. Zou ik hierdoor spieren verbranden of in de spaarstand komen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K
Ritsuka
11 jaar geleden
wat eet je precies op een dag dan? per maaltijd?
want 1100 kcal is erg weinig.
en wat is je lengte en gewicht?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mijn lengte is 1.68 cm en mijn gewicht 77. Gewoon 's ochtends een bakje yoghurt, rond tien uur een stuk fruit, om 12 uur 2 boterhammen zonder boter met bijv. achterham of jam.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
oh, ik zette hem er per ongeluk al op.
Verder om 2 uur 2 droge biscuitjes en om 4 uur ook een stuk fruit. 's Avonds eet ik gewoon groente tot ik genoeg heb en een half stukje vlees(altijd rundvlees) soms een stuk vis
Ritsuka
11 jaar geleden
Bakje yoghurt is goed, maar probeer er eens muesli doorheen te doen (huismerk jumbo is een goede, grote groene zak, 1 kilo voor 1 euro)
10 uur stuk fruit is prima, zou ik iets als handje nootjes bij doen als extra, of een boterham
Boterhammen om 12 uur is prima, maar doe er wel boter op, liefst roomboter, gezond vet is niet slecht. Probeer eventueel iets van groente er bij te nemen
2 droge biscuitjes? Hoe krijg je dat weg, neem iets anders wat voedzamer is, knabbelgroente, gekookt ei of zo.
En fruit is wel goed.
Wat je bij avondeten doet is prima, lekker veel groente, en een wat kleiner stukje vlees. Wat aardappeltjes ofzo mag je er ook best bijpakken, maar niet zoveel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oké bedankt voor de tips, hier kan ik wat mee.

Antwoorden (2)

Ja, dit bestaat en als jij zo blijft eten kom jij hier ook in (of je zit er al in)
ik kan je zo al zeggen dat 1100 kcal veel te weinig is.

Het beste kun je op deze site je BMR berekenen: http://www.rubriek.nl/fitness/bmr.php
BMR is Basic Metabolic Rate, wat je verbruikt als je niks doet op een dag. Ga hier nooit onder zitten. Als gewicht kun je het beste het gewicht invullen dat je uiteindelijk wilt wegen + 5 kg (meeste mensen kiezen hun 'ideale' gewicht veel te laag)

Daaronder heb je de optie "Met hoeveel calorieën hou ik mijn gewicht op peil"
Hier kun je zien hoeveel kcal je moet eten om op gewicht te blijven met je dagelijkse activiteiten.
Als je wilt afvallen kun je hier het beste een beetje tussen gaan zitten, stel je BMR is 1500 en je AMR (dat 2de getal) is 2000, dan kun je het beste rond de 1800 gaan eten.
Dan ga je geleidelijk en op een gezonde manier afvallen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Mager eten is niet gegarandeerd om af te vallen hoor. Je kunt vaak beter juist de vette producten gaan eten (de gezonde vetten, zoals avocados, volle melk/yoghurt/kwark, noten, etc)
Suiker kun je beter wel minderen.
Ritsuka
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met 1 week kun je niet al in de spaarstand staan hoor.
Ritsuka
11 jaar geleden
Als je dit een tijdje volhoud kom je er vanzelf, in 1 week zal het inderdaad nog wel meevallen, maar de vraag was of spaarstand bestond en of ze er in kon komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ faith92 Je kunt zelfs na 1 dag in deze toestand komen omdat na 1 dag al je suikers die zich in het lichaam bevinden, kunt opgebruikt hebben. Hierdoor, wanneer je niet eet, zal de volgende dag het lichaam overgaan op het verbranden van vet, reserve. Het overgaan op het verbruiken van vet, dat zich in het lichaam bevind, wil zeggen dat je lichaam overgaat op de overlevingsmodus. Dit kan de volgende dag al lijden tot een lusteloos gevoel, gevolgd door een drang om te eten.
Wanneer je meer calorieën verbrand dan dat je eet, dan gaat je lichaam op een bepaald moment overgaan in de overlevingsmodus. Dit betekend dat je lichaam op een lager pitje gaat draaien. Dit voel je doordat je lusteloos wordt, alles lijkt moeilijker te gaan, je voelt je moe enz. Het lichaam doet dit om de balans tussen inkomende calorieen verbruikte calorieën in evenwicht te brengen. Dit kan zover gaan dat het lichaam bepaalde organen minder laat werken en zelfs uitschakelen, wat uiteindelijk tot de dood kan lijden.
De enige goede en werkende dieet is de combinatie van lichaamsbeweging en gevarieerd eten. Liefst blijf je alles eten wat je graag lust maar moet je het met minder stellen naar gelang de hoeveelheid lichaamsbeweging. Vooral de suikers zijn de boosdoeners ooomdat dit rechtstreekse energie is voor het lichaam in tegenstelling tot vet dat eerst een ingewikkelde procedure moet ondergaan om als energie gebruikt te worden.
De reden dat je veel lichaamsbeweging moet hebben is het feit dat je dan meer spieren aankweekt. Meer spieren wil zeggen dan je over een grotere motor beschikt die meer calorieën nodig heeft. Meer calorieën wil zeggen mdat je meer kunt eten of dat je lichaam vet gaat omzetten in energie .
Alleen minder eten heeft dus geen zin omdat dit niet prettig is en wil zeggen dat je zeer veel wilskracht nodig hebt om dit vol te houden. Nadat je enkele kilo's bent afgevallen, zal het lichaam er voor zorgen dat het meer calorieën binnenkrijgt. Uiteindelijk ga je toegeven en om op zeker te spelen gaat het lichaam wat extra reserve aanleggen. Hierdoor wordt dan het jojo effect in gang gezet. Weer ga je dan moeten dieten met als resultaat dat je daarna meer aankomt dan dat je bent afgevallen. enz

Om niet in de spaarstand terecht te komen moet je blijven eten maar moet je meer verbranden door lichaamsbeweging.

Om een nacht te overleven tijdens de slaap, heb je ongeveer 1000 calorieën nodig
Robby BB