Wat is 'natriumsacharinaat' en heeft het schadelijke bijwerkingen?

In sommige voedingsmiddelen zoals ‘pita saus’ wordt natriumsacharinaat als zoetstof verwerkt;

Weet iemand wat deze stof precies is en of het schadelijke bijwerkingen heeft op termijn?

Dank bij voorbaat

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

Natriumsacharinaat is E954 en wordt ook wel Sacharine genoemd. Het is een kunstmatige zoetstof die in hoge concentratie bitter kan smaken. Die bittere nasmaak kan worden gemaskeerd door het te combineren met andere zoetstoffen.
Het is een intensieve zoetstof, vele malen zoeter dan suiker (tot 350 maal). Sacharine is de oudste kunstmatige zoetstof, het werd ontdekt in 1879.

Het heeft geen invloed op de concentratie glucose in het bloed, wat het uitermate geschikt maakt als zoetstof voor diabetici. Door zijn uitermate hoge zoetkracht zijn er maar lage concentraties nodig om een product te zoeten.

In zéér hoge dosissen is sacharine kankerverwekkend, maar in normale omstandigheden is dit niet het geval. Er is wel licht bewijs gevonden dat sacharine de kans op kanker bij rokers zou vergroten.

Toegevoegd na 5 minuten:
Het levert geen calorieën, wordt niet omgezet (gemetaboliseerd) door het lichaam, en wordt door de nieren volledig uitgescheiden. Het heeft geen nadelig effect op het gebit.

De aanvaardbare dagelijkse inname is door de Scientific Committee on Food van de Europese Unie vastgesteld op 5 milligram per kilo lichaamsgewicht per dag.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hey Amadea, alvast een +1, kan je toevallig ergens vinden hoeveel microgram of milligram men dagelijks per lichaamsgewicht in kg van deze zoetstof mogen gebruiken om het veilig te houden? Van bepaalde zoetstoffen zijn deze waarden bekend maar hoe zit dat met deze zoetstof?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea, je bent geweldig! :)