Is kangen water gezond?

Er wordt heel veel geclaimed op het internet dat kangen water heel gezond zou zijn en je lichaam zou ontgiften en hydrateren, is dit wetenschappelijk bewezen en is dat echt wel zo gezond zoals ze beweren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.8K
Amadea
11 jaar geleden
http://www.kwakzalverij.nl/1474/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Water is water...
Ritsuka
11 jaar geleden
normaal water hydrateert ook hoor, en ontgiften kan je lichaam prima zelf. Gewoon gezond eten, veel groente etc, en veel (kraan)water drinken en klaar.

Het beste antwoord

Water helpt het lichaam om afvalstoffen uit te scheiden en om te rehydrateren, dat is een feit. Daar hoef je echter geen speciaal watertje voor te kopen. Kraanwater, bronwater, regenwater, flessenwater - alles is goed.

Kangen-water zou basisch zijn, en daardoor zou het helpen, vooral als je lichaam zou zijn verzuurd. Dat is echter onzin. Het lichaam verzuurt als je je zwaar inspant, en ook als je je adem lang inhoudt. Het is zelfs die verzuring van het bloed die de ademhalingsreflex stuurt.

Bij inspanning zorgt de verzuring van het bloed ervoor dat je sneller gaat ademen. Wanneer je je adem inhoudt, hoopt zich wat CO2 op in je bloed (want dat adem je nu niet uit). Dat CO2 (koolZUURgas) zorgt ervoor dat je bloed verzuurt, en die verzuring zorgt ervoor dat je ademnood ervaart en dat je dus wilt ademen.

Je kunt mensen het gevoel geven dat ze stikken door ze lucht te laten inademen waarin net wat meer CO2 zit dan normaal. Ik ken iemand die dat eens heeft geprobeerd, en hoewel ze WIST dat er niets aan de hand was (ze kreeg nog steeds genoeg zuurstof binnen) kreeg ze een enorm paniekgevoel vanwege de overweldigende verstikkingsangst.

Ik wil maar zeggen: het lichaam verzuurt niet. Het lichaam regelt de zuurbalans heel snel en efficiënt naar een gezonde waarde.

Zou je basisch water drinken, dan zou dat door het maagzuur ogenblikkelijk worden geneutraliseerd. Hooguit dwing je de maag om net wat meer zuur aan te maken, maar dat kan de maag makkelijk aan. Zo niet, dan is de maaginhoud niet meer zuur genoeg, en dat heeft twee nadelen: het voedsel verteert niet meer, en bacteriën worden niet meer gedood. Lijkt me dus geen goed idee.

Kortom:
Kangen-water helpt precies even goed bij het kwijtraken van afvalstoffen en bij het rehydrateren als gewoon kraanwater.

11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
klopt, je maag neutraliseert het gelijk weer.
net zoiets als beweren dat citroensap helpt om je lichaam in 'balans' te brengen