Heb ik een allergie voor noten?

Wanneer ik iets met noten eet krijg ik rare en vervelende tintelingen in mijn mond. Ook heb ik er ooit een hele dikke tong van gekregen.

Vandaag kreeg ik chocolade aangereikt waar ook noten in zat. Ik weet niet wat voor soort, leek op walnoot, maar ik kreeg er weer een vervelend gevoel van in de mond. Ik was natuurlijk niet bekend met het feit dat er noten inzat, anders had ik t nooit gegeten!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.2K

Antwoorden (3)

Hallo snijboon,

Het zou best kunnen dat je gevoelig bent voor noten!
Tintelingen zijn een van de dingen die je kunt krijgen.
Je kunt het beste naar je huisarts gaan. Daar een afspraak maken .
Of voor een allergieentest doet hij dit niet kun je dit laten doen bij een dermatoloog. Deze prikken vloeistoffen in je arm of je gevoelig bent krijg je een bultje.
Verder doen ze bloedonderzoek. Aan de hand van bloedonderzoek kunnen ze ook zien of je allergisch bent voor bepaalde stoffen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je vervelende tintelingen in je mond krijgt en je weet dat je soms een dikke tong krijgt als je noten eet, dan heb je een (milde) notenallergie. Daar hoef je verder geen onderzoek naar te laten doen door een arts, je weet zelf goed genoeg wat je voelt.

Probeer er achter te komen voor welke noten in het bijzonder je allergisch bent en schrap die uit je dieet. Het hoeft helemaal niet zo te zijn dat je op alle typen noten reageert. Zo heb ik pinda-allergie en reageer ik ook slecht op walnoten, amandelen en hazelnoten, maar kan ik met een gerust hart pistachenoten en cashewnoten eten. Een dure smaak...

Eten zonder noten is soms best lastig, want noten zitten b.v. in veel koekjes, toetjes, snoepgoed en sausjes. Ook in restaurants moet je vaak doorvragen voordat je te horen krijgt of er noten in het eten zitten.

En pas op, want een milde noten-allergie kan, door doorgaan met nootjes eten, veel ernstiger worden. Je kunt heftigere klachten krijgen, zoals een opgezwollen binnenkant van je mond waardoor je slechter kunt ademen, benauwdheid of flinke maagklachten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan kun je toch beter ook koekjes met noten proberen te vermijden, want die allergie is er stiekem wel degelijk.
Misschien heb je last van hooikoorts? In dat geval zou je misschien voor berkenbomen allergische kunnen zijn. Deze boom is nogal allergeen.
Hazelnoten is een kruisreactie met berkenbomen.
Hazelnoten worden vaak in chocolade verwerkt, of als vulling in bonbons.

Met andere woorden, de ene allergie kan de andere veroorzaken.
Zie link hieronder.

Komt omdat de eiwitten op elkaar lijken.

Kan natuurlijk ook wat anders zijn. Allergie lijkt op je beschrijving wel het meest logische.