Zou je in rust minder reserves gebruiken dan als je de hele dag in beweging bent?

Ik heb het idee als je minder beweegt dat je dan minder snel je reserves gebruikt dan als je de hele dag in beweging bent, waardoor je vrijwel even veel honger heb omdat er minder suikers in je bloed stromen dan als je beweegt waardoor je meer suikers los maakt van je reserves. Doordat er minder suikers in je bloed stromen zou je naar mijn idee meer honger hebben, het is ook zou dat je direct na een goede training vrijwel geen honger heb. Ik kan het fout hebben.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Suikers zijn geen reserves, maar directe energieleveranciers. En ja, wie in beweging is, gebruikt er daar meer van, zodat het bloedsuikergehalte daalt en er minder suiker omgezet wordt in vet. Daarom is met name voor diabetici bewegen van levensbelang. Op eventuele honger hoeft dat overigens geen invloed te hebben. Dat mensen die de hele dag op hun luie gat zitten meer eten, komt overigens niet doordat ze meer honger of een lager bloedsuikergehalte hebben (integendeel) , maar voornamelijk uit verveling / lekkere trek. In rust gebruikt je lichaam ongeveer 1 kilocalorie per uur per kilo lichaamsgewicht. Dat betekent dat iemand van 50 kilo puur met stilliggen aan ademhaling, spijsvertering en temperatuurregulatie al zo'n 1200 calorieen per dag verbruikt. Maar met een uurtje niet al te intensief sporten (fietsen, stevig doorwandelen) verbrand je al snel een kwart daarvan. En natuurlijk krijg je van verbranden weer trek in nieuwe energie, alleen niet altijd onmiddellijk. Je reserves kom je in rust eigenlijk helemaal niet aan toe, of je moet jezelf volledig uithongeren. Het is gewoon de directe beschikbare energie (suiker) die je aanspreekt. Pas als DIE op is, gaat je lichaam over op het aanspreken van reserves / andere energiebronnen. Om vet te verbranden bijvoorbeeld moet je zeker al een uur onafgebroken in beweging zijn. Afvallen door MINDER energie in te nemen dan je in rust nodig hebt (gemiddeld minder dan 1500 calorieen) is dan ook een zeer, zeer slecht plan, want daardoor gaat je lichaam steeds efficienter verbranden. MEER energie verbruiken dan je binnenkrijgt echter, en daarmee je reserves aanspreken, is een uitstekende methode.

Natuurlijk gebruik je meer energie als je in beweging bent. Daarom hebben de meeste mensen die veel sporten ook meer behoefte aan inname van energie (eten) dan mensen die niks doen. Dat verhaal van suikers in je bloed klopt niet. Dat je meteen na een goede training minder honger hebt, komt omdat je door die training meer adrenaline hebt aangemaakt. Misschien moet je eens wat meer lezen over spijsvertering. http://nl.wikipedia.org/wiki/Spijsvertering

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100