Waarom mag je niet een hand vol vitamine pillen opeten?

Ik ben het niet van plan hoor, maar ik zat naar een potje multivitamine te kijken. En daar staat op dat 1 pil iets van zoveel % van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is. En dat je maar 1 pil per dag mag nemen.

Dus laten we voor het gemak even zeggen, dat 1 pil 10% van de ADH is. Als je dan 10 pillen neemt, heb je toch 100% binnen.

Waarom mag dit dan niet volgens de verpakking?

Ritsuka
11 jaar geleden
als je de verpakking leest kun je zien dat 1 pil vaak al 100% of 200% ADH is

Het beste antwoord

De meeste vitaminepillen geven per stuk al een redelijk aandeel in de ADH. Dus bij 2 of drie tabletten zit je bij een aantal vitaminen al boven de ADH.
Voor de meeste (wateroplosbare) vitaminen is dat niet zo heel erg, maar een aantal (zoals vitamine A) kan je beter niet overdoseren.
Dus om die reden is een heel potje in één keer achterover slaan niet zo'n goed idee.

Toegevoegd na 15 uur:
Zoals al toegevoegd zijn vitamines A, D, E en K vetoplosbaar. Bij overdosering hopen deze op in je vetweefsel.
Zeker in het geval je daarna snel gewicht verliest komen deze weer snel vrij wat zelfs vergiftigingsverschijnselen kan geven.
Dus vooral bij vitamines ADEK de ADH niet (te veel) overschrijden.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vitamine A,D,E,K plas je niet uit maar worden opgeslagen in vet, daarom is het niet goed om meer dan de voorgeschreven dosering te nemen.

Andere antwoorden (2)

Vooral bij multivitaminen zit er een enorm verschil tussen de verschillende vitamines aan de hoeveelheid die per dag ingenomen moet worden, er kan bijv 10% van de ADH van vitamine C inzitten, maar dan wel weer 110% van de ADH van vitamine E, teveel vitamines kunnen schade aan lever en nieren veroorzaken, gebruik vitaminepreparaten dan ook alleen als aanvulling op de dagelijkse voeding en alleen als er tekorten vermoedt worden. In een normale gevariëerde maaltijd zitten voldoende vitamines.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij sommige vitamines, zoals bijvoorbeeld A en D kan een overdosering gevaarlijk zijn. Aangezien je uit je voedsel ook vitamines haalt, en de pillen bedoeld zijn als aanvulling, mag je dus niet meer dan een bepaald percentage extra nemen om zo overdosering te voorkomen. Daarnaast is defabrikant zo veilig gesteld. Als je nu overdoseert, dan is het omdat je hun waarschuwing hebt genegeerd en zijn zij dus niet aansprakelijk.