Werkt yoghurt altijd heilzaam bij darmklachten, zoals vaak wordt beweerd?

Ik lees vaak dat yoghurt heilzaam werkt bij darmklachten. Echter ik had last van winderigheid en natte winden en snapte niet waar dat door kwam. Ik eet gezond en eet rustig. Ik bedacht mij dat ik sinds enkele weken 's morgens was overgestapt van brood op yoghurt eten met muesli of volkoren beschuit met honing en kaneel. Heerlijk. Ik ben daar een week mee gestopt en mijn darmen gingen weer goed werken. Voor de proef at ik nogmaals een bak yoghurt en een dag later weer klachten. Ik heb dus geen vraag, maar een opmerking t.a.v. de veronderstelde goede werking van yoghurt bij darmklachten. Dat is dus niet altijd waar. In tegendeel zelfs.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

Waarschijnlijk eet je verder (zo goed als) geen melkproducten en is je lichaam het niet gewend.
Het kan ook zijn dat je een lichte lactose intolerantie hebt, en dat daar je darmklachten vandaan komen.
Ritsuka
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
Volgens mij kun je van kaas ook last krijgen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat voor kaas is het? Oude kaas geeft minder (kans op) klachten dan jonge kaas.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kan ook PDS zijn, of gewoon wat gevoelig voor zuivel.