Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat zijn de effecten van het teveel binnen krijgen van vitamines?

Ik houd mijn pws over fruit en vitamines. Ik zou graag willen weten wat de effecten zijn van ''natuurlijke" vitamines, dus niet als je teveel vitamine pillen slikt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
959

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Bij iets gezonds als vitamines is het verleidelijk om wat extra te nemen onder het mom 'baat het niet, dan schaadt het niet'. Dat gaat in dit geval niet op. Een overdosis van sommige vitamines kan vervelende gevolgen hebben.

Overdosis vitamine A
Zwangere vrouwen moeten uitkijken met vitamine A, blijkt uit Amerikaans onderzoek. Aanstaande moeders die extra vitamine A slikten tijdens de zwangerschap, hadden een grotere kans op een baby met een aangeboren afwijking. Omdat in lever veel vitamine A zit, adviseren deskundigen om geen lever te eten tijdens de zwangerschap. Overigens blijkt uit Nederlands onderzoek van TNO Voeding dat 40 procent van de zwangere vrouwen zelfs minder dan 0,6 mg - de dagelijks aanbevolen hoeveelheid vitamine A - binnenkrijgt. Dus voor Nederlandse vrouwen die geen lever eten, zou een aanvulling juist geen kwaad kunnen. Ook niet zwangere vrouwen kunnen last hebben van een overdosis vitamine A. Dat kan leiden tot hoofdpijn, misselijkheid en duizeligheid.
Overdosis vitamine B3
Dit kan bloedvatverwijding tot gevolg hebben.
Overdosis vitamine B5
Dit kan diarree als gevolg hebben.
Overdosis vitamine C
Dit beïnvloedt de opname van koper negatief en kan tot nierstenen leiden.
Overdosis foliumzuur
Hierdoor kon een eventueel tekort aan vitamine B12 moeilijker opgespoord worden. Tegenwoordig bestaan er nieuwe technieken waarbij dit wel mogelijk is.
Overdosis vitamine D
Dit kan tot kalkafzettingen in het lichaam leiden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding