Kun je bijkomen als je uit een spaarstand ineens terug normaal maar wel gezond eet ?

Ik zie vaak reacties van mensen op vragen van weinig voedseliname van : 'eet nooit onder 1800 kcal. 'Of van ' je eet te weinig, eet meer ' maar dan vraag ik me af, als je dan ineens 1800 kcal gaat innemen terwijl je hiervoor minder kcal in nam. Verdik je dan toch ?

Toegevoegd na 19 uur:
Dit is geen persoonlijke vraag, maar gewoon in het algemeen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
Vaak is 1200 kcal een beetje de grens waar je niet onder mag zitten, maar dit verschilt per persoon. Zoek eens op deze site naar 'BMR', staat ergens een goede formule om te berekenen wat je minstens moet eten.

Antwoorden (1)

Het aantal benodigde kcal's per dag om "quitte" te blijven verschilt niet alleen van persoon tot persoon maar ook van dag tot dag, afhankelijk van de verbruikte energie. Maar u hebt in uw vraagstelling gelijk. Als je gewicht gelijk blijft bij een dieet van bijvoorbeeld 1400 kcal per dag en u gaat dan over op 1800 kcal per dag, dan zal er geleidelijk wat meer gewicht bijkomen totdat er een nieuw equilibrium ontstaat waarbij het in gewicht toegenomen lichaam inderdaad die 1800 kcal verbruikt.

Voorbeeld.

Zelf ben ik in een periode door een vervelende ziekte geleidelijk aan 10 kg afgevallen. Daarna begon ik weer met gewone eetlust te eten (ben altijd een matige eter geweest) waardoor ik die 10 kg binnen een maand of drie weer terugkreeg; mijn gewicht bleef steken (weer in equilibrium) bij mijn oorspronkelijke gewicht, hoewel mijn eetpatroon gelijk bleef.

Hetzelfde zie je gebeuren bij mensen die een dieet volgen om af te vallen. Zodra ze stoppen met dat dieet klimt het gewicht weer terug naar de oorspronkelijke waarde, behalve uiteraard als ze structureel te veel eten, dan groeit het gewicht mee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dus eigenlijk als ik het goed begrijp zouden de mensen die zo weinig energie innemen, beter geleidelijk aan,beetje bij beetje meer energie innemen tot ze weer een evenwicht vinden met hun lichaam?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mensen die te weinig kcal tot zich nemen, vallen af. Als je niet afvalt noch in gewicht toeneemt, dan eet je ongeveer genoeg voor de benodigde energie.