Is er een verschil tussen calcium carbonaat en calcium wat in natuurlijke melk voorkomt?

Hallo,

weet iemand of er een verschil zit tussen calcium carbonaat (wat aan sojamelk en dergelijke toegevoegd wordt) en calcium wat in natuurlijke melk voorkomt?

Kan het ook zijn dat één van de 2 beter opgenomen wordt door het lichaam dan het ander?

Zo ja, hoe komt dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.4K

Het beste antwoord

In melk zit calciumcarbonaat en geen calcium ionen. Het calcium als ion is altijd hetzelfde.

Het calcium in voeding kan organisch (door een organisme gemaakt) van oorsprong zijn, bijvoorbeeld calciumcitraat en calciummaleaat. Of het kan anorganisch (komt vrij in de natuur voor) van aard zijn, bijvoorbeeld calciumcarbonaat en calciumfosfaat.

Anorganisch calcium komt makkelijker vrij als ion en zou dus makkelijker opgenomen kunnen worden. Om veel calcium binnen te krijgen kan je beter anorganisch calcium gebruiken dat gewoon oplost. Maar dat zit niet in melk, ook niet in sojamelk.

In melk zit organisch calciumcarbonaat. Dit moet wel gesplitst worden voor de calcium ionen vrij komen.
Calciumcarbonaat kan ook gekoppeld zijn aan een eiwit Casëine dat zelf ook slecht afbreekbaar is voor mensen. Dit caseine wordt door koeien gemaakt en komt dus in koeienmelk voor.

Het is dus goed mogelijk dat in een lichaam het calciumcarbonaat in melk niet goed gesplits kan worden en het calcium dus niet (geheel) wordt opgenomen. Hoezo durven ze reclame maken om melk te drinken voor sterke botten?

In sojamelk is het calciumcarbonaat niet gebonden aan caseïne en wordt daarom wel wat makkelijker afgebroken.

In bijgaand - erg gekleurd - artikel dat vooral de ongezonde eigenschappen van (koe)melk benadrukt wordt dit wel duidelijk uitgelegd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed onderbouwd antwoord. En dan is hier zo iemand om lafjes een minnetje te geven zonder te zeggen waarom. +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad, goed onderbouwd antwoord, maar de verwijzing naar zo'n artikel met aardig wat onzin erin (tussen andere feiten die toch waar zijn) was nergens voor nodig.
Voor SOMMIGE mensen draagt de consumptie van melk niet aan een verbeterde calcium opname toe, maar om te beweren dat melk puur vergif is... dat gaat mij te ver. Ik word een beetje moe van die complot theorieën. Min kwam niet van mij, voor alle duidelijkheid!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met je eens. Melk is geen vergif. Maar dat je sterke botten van melk krijgt is net zo goed overdreven. Dan mag een tegengeluid wel. Om terug te komen op de vraag: Mijn antwoord is dat het calcium in melk ook calciumnitraat is (de vraagstelling doet anders vermoeden) en dit op zich niet anders is dan het calciumnitraat dat aan sojamelk wordt toegevoegd. In koemelk zit het calciumnitraat alleen ook gebonden aan caseïne eiwit en dat wordt wat lastiger afgebroken dan als het niet gebonden is aan caseïne. Melk is in het noordelijke deel van de westerse wereld een belangrijke bron van calcium en daarom wordt het ook toegevoegd aan sojamelk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hey Noa, is calciumcitraat "anorganisch" ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
?????
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, het is organisch. het heeft echter geen effect op het maagzuur, calciumcarbonaat wel. Calciumcarbonaat neutraliseert (in grote hoeveelheden maagzuur. Dit effect is in een pilletje verwaarloosbaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Citraat is volgens de klassieke scheikunde een organische stof. Calcium is gewoon een mineraal wat geïoniseerd zich bindt in de vorm van zout aan citraat, en dan heb je calciumcitraat.
Maar als je vraag gericht is op de oorsprong van calciumcitraat wat aan levensmiddelen toegevoegd wordt, dan is het antwoord dat dit citraat vrijwel altijd synthetisch is. Niets mis ermee, het betreft exact dezelfde molecuul, maar dan uit een potje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eens met Gabi.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik drink elke ochtend 500ml sojamelk waar 120mg calciumcarbonaat in zit. Dat is direct al 600mg. Voor de rest eet ik of drink ik bijna geen voedingsmiddelen waar calcium in zit en dacht om een extra supplement bij te nemen; een capsule waar 450mg calciumcitraat in zit. mimimum 1050mg calcium op een dag lijkt mij ideaal, neen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Calcium zit in veel andere levensmiddelen dan alleen in zuivel op met calcium verrijkte producten hoor!
Bij voorbeeld:
- Kraanwater, ca. 10-20 mg per 100 ml. Als je 1,5 liter per dag drinkt, dan is dat meteen 150 tot 300 mg
- Een portie vis, afhankelijk van de soort: 30 tot 60 mg
- Een portie zilvervlies rijst 15 mg
- Een snee brood 10 mg
- Een ei 40 mg
- 100 g boerenkool 400 mg
- Broccoli 160 mg ... en ga maar zo door...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste Gabi, eerlijk gezegd eet ik geen vis of vlees, ik ben vegetariër en drink geen kraanwater aangezien ik irritaties in de keel krijg na het drinken van kraanwater, ik drink dus flessenwater (natuurlijke bronwater), zit daar ook calcium in? En zuivel eet ik ook niet, wat inderdaad een bron is van calcium, dus die extra supplementering van 450mg calciumcitraat zou niet kwaad mogen denk ik?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook in fleswater zit calcium. Rond de 10 mg per 100 ml. Sommige soorten zelfs veel meer als het mineraalwater is van een calciumrijk bron.
En zoals je ziet in de lijst van voedsel boven (dat zijn alleen een paar voorbeelden die ik uit mijn hoofd weet), vind je in het algemeen meer calcium in plantaardig voedsel dan in vlees of vis. Bedenk b.v dat een melkkoe geen kaas eet en geen melk drinkt. Ze eten alleen maar gras (of hooi), en ze drinken alleen water, en toch geven ze elke dag 30 liter melk met heel veel calcium erin. Dat calcium komt allemaal van het gras en het water. Als je een supplement wil nemen kan dat ook niet zo veel kwaad, zolang je nieren goed werken. Te veel calcium wordt simpelweg met de urine geplast. Maar ik ben beslist geen voorstander van supplementen zonder een medische reden hiervoor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar je vraag was toch of er een verschil was tussen calcium wat in koemelk voorkomt en calciumcarbonaat in een supplement? Is die vraag nu beantwoord?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Noa, deze is beantwoord ja :) Je krijgt +11 van mij ;)