Welke voedingsmiddelen zijn aan te raden bij prikkelbare darm-syndroom?

Zijn er bepaalde groenten en/of kruiden die aan te raden zijn bij prikkelbare darm syndroom?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waar jij naar zoekt is symptoombestrijding en zo werkt het niet.
Als je ervan af wilt:
http://www.scdiet.nl/scdietnl.php

Antwoorden (3)

Hier een lijstje van voedingsmiddelen die AF te raden zijn. Dus wat overblijft kun je dan ongestraft nuttigen.
Welke voedingsmiddelen prikkelen de dikke darm?

Peulvruchten: bonen, droge bonen, linzen, erwten…
Ligninerijke vezels: rauwkost, sommige groene groenten (snijbiet, selderie, kool, ui, schorseneren).
Pepers.
Niet-geschild fruit.
Oliehoudende vruchten: amandelen, noten, paranoten, cashewnoten, hazelnoten, macadamianoten, pecannoten, pijnappelzaad, pistachenoten.
Zemelen.
Gefermenteerde voedingsmiddelen, vooral gefermenteerde kaas (zachte kaas met schimmelkorst zoals Brie en Camembert, zachte kaas met een gewassen korst zoals Livarot en Munster, kaas met schimmelvorming aan de binnenkant zoals Bleu en schimmelkaas…).
'Adellijk' of gemarineerd vlees.
Vlees bestaande uit lange vezels met pezen en collageen.
Sommige soorten orgaanvlees.
Fijne vleeswaren.
Vette bereidingen.
Vette sausen.
Gefrituurde gerechten.
Zetmeelhoudende voedingsmiddelen.
Melk en zuivelproducten.
Alcohol.
Sterke koffie.
Overmatig gebruik van fructoserijke voedingsmiddelen: honing, droge vruchten, druiven, vijgen, kersen…
IJskoude voedingsmiddelen.

Wanneer de problemen verdwenen zijn, kan men sommige van deze voedingsmiddelen opnieuw proberen te gebruiken, maar dat moet voorzichtig en zeer geleidelijk gebeuren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Bronvermelding ontbreekt: http://www.e-gezondheid.be/prikkelbaredarmsyndroom-af-te-raden-voedingsmiddelen/actueel/1023 ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat blijft er over dan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@mobie1980: alleenmaar water drinken dus als ik het zo lees.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deze lijst is niet compleet,
ik mis o.a. suiker en gluten.
Ook wordt er geen verschil gemaakt in de verschillende vetten.
Kijk voor een lijst recepten op scdiet.nl, hier staan ook andere tips.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Naast het verbeteren van de voeding en de darmflora, is het in vele gevallen ook nodig kalmerende en krampwerende planten te gebruiken. Vooral de zogenaamde carminativa, zoals anijs,venkel, echte kamille en pepermunt zijn dan de eerste keuze middelen. Een kruidenmengsel van gelijke delen van deze vier planten drie maal daags een kopje als warme thee gedronken, kan wonderen verrichten. Acuut kan ook 2 of 3 druppels etherische olie van pepermunt, gemengd met sint-janskruidolie, op de buik gewreven worden. Professioneel wordt de etherische olie van pepermunt in capsulevorm voorgeschreven voor inwendig gebruik. Pepermunt is ook de plant, waar niet alleen veel praktijkervaring mee is, maar die bij IBS ook wetenschappelijk werd onderzocht.