Hoe komt het dat ik minder keelpijn heb na het eten van rode kersjes?

Een paar maanden geleden heb ik dit nog al eens ervaren, zit er in rode kersjes bepaalde stoffen in die pijnstillend werken misschien?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Al dan niet maar misschien wel tussen de oren;)
Amadea
11 jaar geleden
Bedoel je de vruchten kersen, of heb je het over snoepjes in de vorm van een kersje?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@panteao, ik begin dit schooljaar met de opleiding Farmaceutisch Technisch Assistent...

Het beste antwoord

Kersen zijn rijk aan anthocyanidinen en proanthocyanidinen. Deze flavonoïden geven de kersen hun donkerrode kleur.
Anthocyanidinen remmen de activiteit van xanthine oxidase, een enzym dat een rol speelt in de aanmaak van urinezuur in de lever. Daarnaast verminderen ze de aanmaak van prostaglandines in het lichaam. Prostaglandines zijn hormoonachtige stoffen die verantwoordelijk zijn voor pijn en ontstekingsverschijnselen.

Maar: in bosbessen, pruimen, zwarte bessen, frambozen en aardbeien zitten meer flavonoïden dan in kersen. Heb je de vruchten ook geprobeerd?
Symptomen die kunnen wijzen op onvoldoende inname van flavonoïden zijn: zeer gemakkelijk bloeden (tandvlees, neus), gemakkelijk blauwe plekken krijgen die vervolgens maar langzaam verdwijnen en ook het gemakkelijk opzwellen na blessures. Ook immuunzwakte, zich uitend in het gemakkelijk oppikken van een verkoudheid of een andere infectie, kan wijzen op een tekort.

Toegevoegd na 3 minuten:
de vruchten = die vruchten
Amadea
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Alle kerssoorten bevatten antibiotische stoffen, bijvoorbeeld trymolyt.

Er zit vaak veel vitamine C in en zuren. Soms zitten er ontstekingsremmende stoffen in zoals bij de Oost- Indische Kers. Die kan je zeker gebruiken bij keelpijn.