Hoe zou een grafiek(rond, schijf) er uitzien als je de dagelijkse hoeveelheid zou ingeven die je nodig hebt voor een gezonde voeding?

Onderdelen in: Ontbijt, Lunch, Diner en overige( tussendoortjes enzo)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ongeveer deheflt groente, waarvan een deel fruit. (Dus niet alleen fruit; dat zou te veel suiker zijn. Zeg maximaal de helft.

Een kwart aardappelen / pasta / rijst / brood ofwel koolhydraten, bij voorkeur langzame (volkoren, vezelrijk).

Het laatste kwart mag bijna helemaal bestaan uit eiwit, waarvan het grootste deel (3/4)zuivel en een klein deel (1/4) vlees..

Natuurlijk kun je zo niet elke maaltijd samenstellen. Maar voor de avondmaaltijd is 1/2 groente, 1/4 koolhydraten en 1/4 vlees en jus en een (zuivel)toetje prima. Zie afbeelding.

In Duitsland gebruiken ze de 'voedselpiramide' die ik zelf heel handig vindt :

6 porties vocht (zonder suiker, uiteraard, dus water, koffie thee)
5 porties groente en fruit (waarvan 3 groente, 2 fruit)
4 porties koolhydraten (boterham, aardappel, schep pasta etc.)
3 porties eiwit (waarvan één dierlijk / vlees)
2 porties vet / jus / kaas / boter (portie is ong. 1 eetlepel)
1 portie "lekkers" (snoep, fris, ijs, chips, chocola, dat werk)

(Het precieze plaatje kan ik er helaas niet bij vinden, wel iets dat er op lijkt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij een gezonde voeding (2000 kcal):

Ontbijt: 280 kcal
Tussendoor: 260 kcal
Lunch: 440 kcal
Tussendoor: 180 kcal
Avondmaaltijd: 700 kcal
Tussendoor: 140 kcal

Dus:

Ontbijt: 14%
Tussendoor: 13%
Lunch: 22%
Tussendoor: 9%
Avondmaaltijd: 35%
Tussendoor: 7%