Hou zou een grafiek (schijf) er uitzien als je de nodige dagelijkse hoeveelheid eiwit, koolhydraten, vet,vezel,natrium en alcohol zou ingeven?

Ik ben op een dieet en wil graag alles opvolgen, kan men eigen voeding ingeven, maar heb een voorbeeld nodig hoe het voorbeeldig moet!

Weet jij het antwoord?

/2500

Deze vraag lijkt op een andere die je net gesteld hebt, dus daar verwijs ik in eerste instantie naar door. Exacte hoeveelheden vezels, natrium, mineralen en dergelijke zijn moeilijk te geven, omdat die per lichaam niet exact gelijk zijn, maar ook per voedingsmiddel, en dan wordt het geen dieet meer maar 'hogere scheikundige voedingsleer". Dat ga je zéker niet volhouden. Alcohol hoort in geen enkel gezond dieet thuis, en zou in de voedselpiramide (die ik zelf gebruik op advies van een Duitse voedingsdeskundige en naar tevredenheid) in de bovenste laag voorkomen : eigenlijk overbodig tussendoortje. Wil je het zelef makkelijk maken, gebruik dan gewoon de 'dobbelsteenmethode" (voedingspiramide) : 6 porties vocht (200 cc, water ,thee of koffie (zonder suiker) 5 porties groente (2 stuks/porties fruit, 3 scheppen groente) 4 porties koolhydraten (1 portie = 2 boterhammen, 2 aardappels of 1 schep pasta oid) 3 porties zuivel (waarvan 2 glas/beker melk / bakje yoghurt /1 ei / portie magere kaas (op brood) en 1 vlees / broodbeleg - liefst mager natuurlijk 2 porties "vet" (genoeg voor vier boterhammen en een avondmaaltijd) 1 portie "lekkers" (waar natuurlijk altijd OF vet, OF suiker OF alcohol in zit, waarvan de laatste twee - niet ten onrechte - helemaal niet in de piramide thuishoren, maar een extraatje een keer is prima. Met die handleiding is het vrij makkelijk een gezonde dagelijkse voeding samen te stellen, znder allerlei lastige diëten te volgen, recepten na te koken, punten te tellen, calorieen bij te houden etcetera, maar gewoon "spelenderwijs" een gezond voedingspatroon aanleren.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100