Verandert de voedingswaarde van sojamelk als je het kookt?

Hallo,

ik vroeg mij af of de voedingswaarde (vooral de mineralen zoals calcium) verandert als je deze zou koken???

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Commerciële sojamelk heeft alle behandelingen ondergaan en moet daarom niet langdurig gekookt te worden.
Elke thermische behandeling zal ook een gedeelte van de vitaminen afbreken. Dit geldt zowel voor sojamelk als koemelk.
De isoflavonen, een belangrijke component van de sojaboon, zijn hittestabiel en worden niet aangetast door een normaal kookproces. De voedings waarde zal niet veranderen

Er zijn veel pro-artikelen over soyaprodukten, maar misschien is het ook eens interessant om bijgaand artikel eens te lezen.

http://www.praktijk-advance.nl/blog/voeding/de-gevaren-van-soja
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Sojabonen bevatten 13–25% olie (vet), 30–50% eiwit en 14–25% koolhydraten. De voedingswaarde van sojabonen wordt aanzienlijk verhoogd door deze korte tijd te koken of enige tijd droog te verhitten: de benutbaarheid van het eiwit voor ons lichaam wordt erdoor verbeterd en een in soja voorkomende trypsine-inhibitor (= anti-trypsinefactor: een stof die de eiwitsplitsende activiteit van de enzymen trypsine en erepsine remt) wordt vernietigd
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt het over het effect van verhitten op sojabonen. Het effect van verhitten op sojamelk is waarschijnlijk heel anders of veel minder, omdat de sojamelk al gemaakt is door sojabonen te bewerken en daarbij meestal al verhit wordt.