Zijn de vetten die in eigeel zitten goed, slecht of neutraal?

Hallo,

ik vraag mij nog steeds af of de vetten die in eigeel zitten nu eigenlijk goed, slecht of neutraal zijn?

De reacties op het internet, ook de wetenschappelijke artikelen zijn tegenstrijdig tegenwoordig, wie legt mij eens uit wat voor vetten er in eigeel nu degelijk aanwezig zijn en of het degelijk goed of slecht is voor ons lichaam?

Dank bij voorbaat

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

Het eigeel bevat al het vet wat in een kippenei zit, samen met alle in vet oplosbare vitaminen (A, D, E en K). In eigeeel zit per 100 g ongeveer 26,54 gram vet. Voor een gemiddeld eigeel van 17 gram in een kippenei van 50 gram is dat 4,51 gram vet in totaal. Hiervan is 70% enkelvoudig of meervoudig onverzadigd en ongeveer 28% verzadigd. De resterende 2% is cholesterol.

Toegevoegd na 20 minuten:
Cholesterol wordt over het algemeen beschouwd als slechts, en een enkel eigeel bevalt relatief veel cholesterol (~70% van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid).

Verzadigde vetten worden net als cholesterol over het algemeen beschouwd als slecht. Zij maken dus 28% uit van al het vet in eieren en zijn dus niet erg veel aanwezig (~8% van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid).

Het blijft echter hoe dan ook verstandig om niet al te veel eieren te eten. Eén of twee eieren per dag kan an sich geen kwaad, maar een exact aantal is moeilijk te bepalen. Wat goed of slecht is voor de één is niet per se ook goed of slecht voor een ander.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De eidooier bevat een aanzienlijke hoeveelheid vet (in tegenstelling tot het eiwit); het aanwezige vet is hoofdzakelijk onverzadigd.

De dooier bevat vitamine A, B, D, E en K. Het is een van de weinige voedingsmiddelen die van nature vitamine D bevatten. Een grote eidooier bevat ongeveer 225 kilojoule, het eiwit bevat ongeveer 63 kilojoule. Een grote dooier bevat meer dan twee derde van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid van 300 mg cholesterol.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Eierdooier