Is er een verschil wat betreft omega-3 inname tussen elke dag een visolie capsule te nemen en elke week 2 of 3 keer zalm te eten?

Hallo,

mijn vraag gaat nu puur over de omega-3 hoeveelheden die in visolie capsules aanwezig zijn en in pure zalmfilets aanwezig zijn...

Ik eet namelijk geen vis omdat ik het niet lust en ik neem hier visolie capsules voor in de plaats.

Alleen mijn vraag is ->

Krijg ik nu meer (of minder) omega-3 vetzuren binnen als ik elke dag het volgend supplementje zou innemen in plaats van wekelijks 2 of 3 keer een portie zalmfilet van 200gr te eten???

http://www.minami-nutrition.com/site/product.php?product=morepa

Weet iemand dit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Er is een verschil tussen wilde zalm en gekweekte zalm in de hoeveelheid vet, en met name voor wilde zalm is het moment waarop de vis gevangen is van belang voor de hoeveelheid vet.
Ik heb voor je wat gemiddelde gegevens even snel berekend:

- Atlantische zalm, wilde vangst (meest voorkomende soort in NL), per portie van 200 g: 3,4 g omega-3 vetzuren.

- Atlantische zalm, gekweekt, per portie van 200 g: 5,3 g omega-3 vetzuren

- Capsules veranderen uiteraard nogal in hoeveel omega-3 vetzuren deze bevatten, dat kan je het beste in de winkel vragen (drogist, supermarkt...) of op internet zoeken, maar hooggedoseerde capsules bevatten 1 g per capsule.

De capsules in je link bevatten 0,8 g per capsule, dus per week kom je op 5,6 gram. Met hooggedoseerde capsules per dag krijg je 7 gram per week binnen, en dat is bijna even veel als met één portie gekweekte zalm per week!

Daarnaast bevat zalm ook hoogwaardige eiwitten en andere vetten die goed zijn voor je hart en vaten.

Aan jou de keuze. Veel wijsheid toegewenst.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het spreekt voor zich dat als je meer dan één keer per week zalm eet, dan krijg je veel meer omega-3 binnen dan met de capsules.

Vergeet ook niet dat omega-3 ook in andere levensmiddelen zit, niet alleen in vette vis.
Kijk even de link voor meer basisinfo over omega-3.