Is PAM spray (op basis van canola olie/koolzaadolie) giftig?

Hoi,

ik was van plan om PAM spray aan te schaffen (zie link hieronder)

http://www.body-supplies.nl/merk-pam_164/pam-cooking-spray_508.html

Maar ik vond een pagina waar ze beweren dat het giftig zou zijn, klopt dat wel degelijk? :O

http://www.cai.org/nl/bijbelstudies/pas-op-voor-bakolie-%E2%80%93-%E2%80%9Ccanola-olie%E2%80%9D

P.S.: bestaan er toevallig andere bak-sprays op basis van andere soorten oliën?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

Als ik je eerste link bekijk, kom ik tot de conclusie dat het PAM product zeer waarschijnlijk misleidend is voor de consument: er wordt beweerd dat het geen calorieën oplevert (en dat kan niet: vet levert energie, ja of ja), en het staat niet op de verpakking (of althans kan ik het niet zien) dat de olie afkomstig is uit GMO-planten, en dat moet op het etiket staan.
Hierop kom ik zo terug...

De tweede link is eerste klasse bullshit. Totaal ongefundeerde meningen, angst bezaaien, leugens... Echt voorbeeldig, maar dan in negatieve zin.

Canola is niets meer en niets minder dan een variant van koolzaad (of raapzaad) die in de jaren 70 van de vorige eeuw in Canada werd ontwikkeld door verschillende soorten koolzaad te kruisen, zonder genetische manipulatie (zie de 1e link) Canolaolie verschilt in samenstelling van normale raapzaadolie vnl. omdat het minder erucazuur bevat. Erucazuur wordt beschouwd als een factor tegen hart- en vaatziekte, en kan helpen tegen een zeer rare metabolische aandoening (zie de film 'Lorenzo's oil') Aan de andere kant, erucazuur kan bloedarmoede veroorzaken.
Tegenwoordig wordt in Canada en USA bijna uitsluitend de GMO-versie van de canola geteeld, die een hoger rendement heeft, en bestand is tegen ziektes en pesticiden. De olie uit deze zaden mag geïmporteerd worden in de EU, maar de teelt van de GMO-zaad is verboden in Europa, dit vanwege het streng anti-GMO beleid van met name Frankrijk, die ook een groot producent is van raapzaadolie.
Veel soorten olie in de supermarkt komen uit GMO planten, en zowel de import als de teelt is toegestaan in Europa.

Al die ongefundeerde legendes en leugens over ongezonde canola en kanker en al die troep komt waarschijnlijk uit een incident in Spanje in de jaren 80, waarbij een handelaar in raapzaadolie voor industrieel gebruikt die ook besmet was met zeer toxische chemische additieven, deze verkocht als olijfolie voor humane consumptie. 600 mensen stierven en duizenden bleven met ernstige gezondheidsklachten achter (zie 2e link)
Dat incident staat bekend als de 'raapzaadolie syndroom', terwijl het probleem niet de raapzaad was, maar het feit dat een olie voor industrieel gebruik verkocht werd als consumptieolie.
En nog steeds wordt dit incident opgeroepen als 'bron' om de nadelige effecten op de gezondheid van met name canolaolie te illustreren.

Als je gezond wil frituren, gebruik een paar druppels olie op een teflon pan en wrijf met een keukenpapier. Stukken goedkoper dan die spray!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi uitgebreid antwoord +