Hoe val je af als je dagelijks 100 Kcal minder inneemt dan je verbrandt?

Zuiver theoretisch. Als je volgens een calculator 2150 Kcal nodig hebt per dag om op gewicht te blijven, hoe val je dan af als je hetzelfde blijft bewegen alleen 100 Kcal minder inneemt per dag dan je verbrandt?

Dit omdat ik steeds vaker lees dat dieten niet goed zijn omdat die niet vol te houden zijn dat je beter normaal kunt eten alleen iets minder. Met de halvering van mijn dagelijkse vlees zit ik al snel op 100 Kcal minder, zou dat merkbaar zijn in gewicht op den duur? Als ik normaal eet blijf ik vrij stabiel maar wel te zwaar.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.3K
Ritsuka
11 jaar geleden
Normaal eten maar wel gezond uiteraard.
En in sommige gevallen moet je meer eten, als je onder de ongeveer 1200 kcal zit.

Het beste antwoord

Ja, op den duur zal dat wel schelen, maar het zal niet erg snel gaan.
Hoeveel je afvalt hangt natuurlijk van allerlei factoren af, een vuistregel die vaak gebruikt wordt is '6000 kcal =1 kilo lichaamsgewicht'. Dus dan zou je zo'n 6 kilo afvallen per jaar. Dat is een mooie rustige manier van afvallen, die goed vol te houden is en je metabolisme niet in de war stuurt, als je maar weinig hoeft af te vallen is dit een prima manier.
Als je in totaal veel moet afvallen, of het je gewoon te langzaam gaat op die manier, mag je trouwens wel sneller afvallen hoor. Een halve kilo per week afvallen, is ook geen probleem. Meer dan een kilo per week is onverstandig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als je minder calorieen inneemt dan je verbruikt val je af.
Hoe veel precies is niet te bepalen omdat elk mens verschillend is. Stofwisseling in combinatie met wat je eet is voor elk mens verschillend.

Het kan zo maar zijn dat als je vlees uit je dieet schrapt, en verder precies hetzelfde blijft eten, je stofwisseling zich zodanig verandert dat je aankomt in plaats van afvalt.
(Geen erg waarschijnlijk scenario, maar niet uit te sluiten.)

Uitproberen dus.

Overigens kun je beter Cola, Bier en Chips laten staan dan dat stukje vlees....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
Vlees is nog eiwitten, inderdaad is dingen als cola, vruchtensap, chips, koekjes en sausjes bij gerechten beter om te minderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sausjes inderdaad, verraderlijk voor veel mensen. En voor mensen die vruchtensappen, frisdrank, alcoholische dranken of koffie/thee plus suiker of evt. melk drinken, kan een vrij eenvoudige manier van het verminderen van het aantal calorieën zijn om alleen water of thee/koffie zonder iets erin te gaan drinken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik eet en drink die narigheid helemaal niet want ik weet hoeveel rotzooi erin zit, ik neem redelijk gezonde producten alleen dus iets te veel om af te vallen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het hangt maar net af van wat iemand zoal eet. Er zijn veel mensen in Nederland die veel meer vlees eten dan gezond is, en dingen als cola, bier en chips nauwelijks gebruiken. Dan is vlees verminderen nuttiger dan cola, bier, chips ed. helemaal te schrappen. Bij sauzen hangt het er maar vanaf wat je erin doet. Sauzen met bijvoorbeeld een basis van tomatenpuree of (soja)melk met volkoren meel hoeven helemaal niet ongezond te zijn.
Zuiver theoretisch zo je dan 100 gram per week afvallen. Eén kilo lichaamsvet levert namelijk 7000 kCal aan energie.

Uiteraard ligt het niet zo zwart/wit en is het belangrijker om te kijken naar wat je eet dan hoeveel kCal het levert. Zo zou ik niet eerder kijken of ik die 100 kCal kan besparen op suiker of andere geraffineerde koolhydraten i.p.v. minder proteïne eten. Maar dat was je vraag niet :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een veel gebruikte rekenmethode/theorie is dat je ongeveer een halve kilo afvalt per week als je die week 3500 calorieën minder eet dan je nodig hebt, dus 500 per dag. Als je dit aanhoudt zou dit betekenen dat je één ons per week afvalt als je elke dag 100 calorieën minder eet dan je nodig hebt.

Maar, zoals hierboven al gezegd is, elk lichaam werkt anders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij een stabiel gewicht is de opname identiek aan het verbruik. Als je de opname vermindert met 5 procent dan zal ook het verbruik met 5% afnemen door gewichtsverlies. Het verbruik is gerelateerd aan het metabool gewicht (gewicht tot de macht 0.8). Een grove schatting zou dan zijn dat je uiteindelijk 6% gewicht verliest. Zegge 3 kg.