Mag je augurken en zilveruitjes (uit een potje) mee tellen, voor de aanbevolen dagelijkse 2 ons groente?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9K
Ritsuka
11 jaar geleden
Zitten nou niet echt veel vitamines meer in volgens mij, en 2 ons groente is wel echt het minimum hoor.
paulus811
11 jaar geleden
ritsuka, als je het zo goed weet, waarom geef je dan geen antwoord?
Ritsuka
11 jaar geleden
het is meer een gok, ik kan mijn antwoord zo snel niet goed onderbouwen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zitten vooral weinig vezels in. maar ik lees net in de reacties op mijn antwoord dat dat alweer helemaal achterhaald is, en dat je tegenwoordig wel tafelzuur als groente en sapjes als fruit mag wegstrepen. Het wordt ons steeds makkelijker gemaakt ;-)

Het beste antwoord

Groente in zuur bevat juist MEER vitaminen, dan dezelfde groente in een volconserve zonder zuur. De reden is dat de hittebehandeling die nodig is om de veiligheid te garanderen minder sterk is in het geval van de ingemaakte (=zure) groente. Dat komt door de lage pH.
Een beetje technoloog weet dat Clostridium botulinum (de meest gevaarlijke en tevens hittebestendige bacterie in conserven) niet kan groeien bij een pH onder de 4,6. Dat betekent dat zure producten hoef je niet zo zwaar te verhitten als een volconserve, die doorgaans een hogere pH heeft.
Check anders de voedingswaardetabel voor zoetzure augurken: ze bevatten nog 2,2 mg vit C per 100 g product. Dat is zeker niet veel, maar als de zoetzure augurken zo'n zware hittebehandeling hadden ondergaan als een fruit in een niet zure omgeving, dan was dat restje vit C veel minder geweest. Bij voorbeeld peren in siroop (die rauw veel meer vit C bevatten dan augurken) hebben slechts 2 mg vit C per 100g.
Overigens, heb ik tijdens mijn werk talloze bedrijven geïnspecteerd die allerlei soorten groente en fruit in (half)conserve produceren, dus wist ik al dat de behandeling anders was.

Dus... de hoeveelheid vitamines in zure groente en fruit is uiteraard lager dan in de verse variant, maar hoger dan in de geconserveerde variant, en de hoeveelheid vezel blijft ongewijzigd. Mijn conclusie (in lijn met het Voedingscentrum, overigens, zoals Pelle zeer terecht aangeeft in een reactie) is dat augurken en zilveruitjes wél mogen meetellen voor de dagelijkse aanbevolen 2 ons groente.

De zoetzure varianten bevatten wel extra suiker, maar dat is hooguit 'slecht' voor je calorieinname, niets te maken met de vitamines en vezels.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee.
3 ons groente en 2 ons fruit gaat over VERSE groente en fruit, eventueel uit conservenblik.

Ingemaakte producten, of dat nu op zuur of suiker is, bevatten eigenlijk geen vitaminen meer, en tellen niet mee. De enige uitzondering daarop is zuurkool, die juist heel veel vitamine c bevat.
Ze leveren wel wat vezels, maar dat is minimaal. En hoewel ze niet zo smaken, bevatten ze veel te veel zout en suikers om er echt twee ons per dag van te eten. Wat niet wil zeggen dat je ze moet laten staan hoor, maar ze kunnen geen verse groente vervangen.. Net zoals een beker jus d'orange of een punt vruchtenvlaai geen sinaasappel vervangt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je mag wel 1 stuk fruit vervangen voor 1 glas sap dus om nu te zeggen dat een beker jus geen sinaasappel vervangt gaat mij te ver.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
toch is dat wat elke diëtiste of arts je zal vertellen ; vooral omdat mensen die niet zo dol zijn op fruit, daar al snel van maken dat je net zo goed vruchtensap kunt drinken. Niet dus. Zelfs niet vers geperst, of je moet alle pulp en bij opeten ; die vezels gaat het namelijk ook om.
Natuurlijk kan het gerust geen kwaad om sap in plaats van fruit te nemen, zolang dat maar niet structureel / altijd is.
De vraag ging echter niet over sinaasappels, maar over augurken, en de vergelijking was vooral de bewerking. Vers geperst sap is in de regel prima, maar sap uit een pak of fles verschilt sterk van kwaliteit en samenstelling.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus niet marleen: Eet 2 ons groente Eet voldoende groente per dag en varieer daarbinnen zo veel mogelijk. Het maakt hierbij niet uit of je kiest voor verse groente of groente uit blik, pot of diepvries. Vervang per dag niet meer dan de helft door bewerkte groente, zoals appelmoes, knijpfruit of wortelsap. Ook alle soorten peulvruchten zijn een prima vezelbron.
Eet 2 stuks fruit Eet elke dag voldoende fruit en vervang daarbij niet meer dan de helft van de aanbevolen hoeveelheid fruit per dag door een glas vruchtensap. http://www.voedingscentrum.nl/nl/schijf-van-vijf/eet-veel-groente-fruit-en-brood.aspx
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb het dan ook niet over blik- of diepvriesgroente gehad, maar alleen over ingemaakte groente (zoals tafelzuur, maar ook bijvoorbeeld vruchten uit blik).
Ik verbied het je niet hoor ; je moet het helemaal zelf weten, maar volwaardige vervangers voor vers is dat gewoon niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben het met Pelle eens, en dan ook nog met een goede reden. Check ff mijn antwoord. (Aanvankelijk had ik mijn antwoord als reactie geplaatst, maar mijn antwoord is totaal anders dan die van Marleen, dus toch besloten om als volwaardig antwoord te plaatsen)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
O ja! Zuurkool bevat zoveel vit C juist omdat het zó zuur is, dat je bijna niet hoeft te verhitten om een veilig product ervan te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Marleen je leest niet goed. Jij zegt dat er geen dietist/arts zou zeggen dat je fruit mag vervangen door sap maar wie denk je dat er achter het voedingscentrum zitten en (nog belangrijker) waar dietisten hun informatie vandaan halen? Juist! Verder vind ik variatie het toverwoord en zou ik nooit ziilveruitjes of augurken afkeuren als een vervanger voor groente als je het maar varieert. Beter dan geen groente. Maar ik had het oorspronkelijk over jouw zinnetje over de sap. Dat klopt gewoon niet. Het advies is 2x fruit en max 1x fruit vervangen door sap.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi ; dan is bij deze officieel dat ik me niet meer te pletter hoef te eten in dat vieze fruit, en gewoon in elk geval de helft door sapjes kan vervangen, en niet 'af en toe hooguit twee keer in de week' ;-)
(Met de diëtiste heb ik gelukkig niks mee te maken :lol: ) heb je ook een bron waarin staat dat je in plaats van fruit gewoon twee ,drie keer zoveel groente mag eten ?? Want dan wordt ik - fruithater - echt een gelukkig mens :)
Ritsuka
11 jaar geleden
van mij een plus hoor, verse producten blijven toch beter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van mij wel hoor Marleen, ik eet amper fruit en veel groente slik altijd 1 goedkope vit C pil per dag voor de zekerheid en ben bijna nooit ziek (dat kan ook komen door het feit dat ik lekker buiten loop als postbode en afgestudeerd dietist ben haha)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Ritsuka
'tuurlijk is verse groente en fruit ALTIJD beter dan uit blik! Maar zoals Pelle aangeeft, beter uit blik/pot dan helemaal niets, en als je maar varieërt is er niets mis met af en toe een lekker augurkje gevuld met tonijn uit de blik (een bekende 'tapa' uit mijn geboorteland) of een handvol zilveruitjes door een salade voor een frisse touch (een favoriet uit mijn adoptieland) Als je de antwoorden van ons allemaal goed leest, dan zie je dat wij het mee eens: bij voorkeur vers, maar je hoeft niet fundamentalistisch hierover te doen, als je maar voldoende afwisselt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben ook een beetje ondeugend en eet veel meer groente dan fruit (komt omdat ik lui ben en niet de moeite neem om de fruit te schillen), en ben ook kerngezond, zelf zonder extra vitaminen.
Eigenlijk gek want ik heb geen enkele moeite om uren in de keuken door te brengen voor het bereiden van een lekkere maaltijd, nu ik erover denk... :-S
Ritsuka
11 jaar geleden
Ik eet ook zee veel groente, en dan meestal 2 of 3 stuks fruit. Ik neem vaak appels, kun je zo eten, lekker makkelijk ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja ritsuka en daar ga je al: appels bevatten juist weinig vitamines en jij varieert al niet. Variëren is het toverwoord en dat gaat echt boven die andere v van vers!
Ritsuka
11 jaar geleden
Ik heb niet gezegd dat ik niet varieer, ik zei dat ik meestal appels neem, omdat die altijd in huis zijn. Maar ik heb ook regelmatig wat anders mee.
Ik ben meer van de groente. Vandaag heb ik bijvoorbeeld mee naar mijn werk: 2 appels, 1 peer, sperziebonen, champignons gebakken in knoflook met zongedroogde tomaatjes, sla en brood.
Morgen heb ik weer andere groente mee. Voor fruit ben ik beetje afhankelijk van wat er in huis gehaald is door mijn ouders.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ik kan me niet herinneren wanner ik voor het laatst fruit gehad heb, kan wel 2 maanden geleden zijn, weet alleen nog dat het een banaan was. Ik ben er te lui voor en ik vergeet het serieus ook te kopen. Soms koop ik een hoop fruit, meloen, aardbeien, kersen appels en een pak magere Yoghurt, hop in de blender, lekker smoothie! Maar verder, ik eet wel veel verse groente <3 Spinazie en Brokkolie!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Marleen laat ze maar lekker praten. Wij snappen dat een glas jus puur suiker is en dus niet iets goeds doet behalve je suikerspiegel omhoog laten schieten om hem daarna weer kei hard naar beneden te laten gaan. En over de appel die weinig vit bevat. Wat dacht je van vezels. Die heb je ook nodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je snapt het lekker Clarissa.... wil je even de voedingswaarde van sinaasappels en sinaasappelsap vergelijken op bijv die verschrikkelijke suikers: http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/S/ ze staan keurig onder elkaar. Je zit bij de sap alleen fout met de vezels maar daar is de sap met vezels weer voor. En verder; natuurlijk hebben appels vezels maar vanwege het enorme aantal vitaminen hoef je die niet te nemen. Variatie blijft het toverwoord!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je hebt helemaal gelijk. Als ik die tabel mag geloven. Maar er staat wel duidelijk dat 1 glas jus niet 1 stuk fruit is. En dat je er dik van word. Wat er dus op neer komt dat het probleem niet bij de suiker ligt maar bij de vezel. Maar eigenlijk is het ook weer logisch dat het even veel suiker bevat. Je haalt namelijk het gezonden er uit en houd dus ook echt alleen de suikers over.
Ritsuka
11 jaar geleden
Jus valt onder vloeibare kcal, je krijgt vooral de suikers binnen, maar niet de vezels die zorgen dat het vult. Je hebt dus sneller weer honger en eet dan extra.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je wordt NIET dik van sap, waar staat dat? Sowieso word je helemaal nooit dik van 1 product maar je wordt dik van meer eten dan je verbruikt. Het is echt heel duidelijk dat jij je wat meer moet inlezen. Verder heeft niemand gezegd dat jus het zelfde is als fruit. Wel dat je max 1x per dag sap mag nemen als je het hebt over 2x fruit: Eet elke dag voldoende fruit en vervang daarbij niet meer dan de helft van de aanbevolen hoeveelheid fruit per dag door een glas vruchtensap. http://www.voedingscentrum.nl/nl/schijf-van-vijf/eet-veel-groente-fruit-en-brood.aspx Verder zeg je: als ik de tabel mag geloven? Je gelooft tabellen niet maar wel elk ander fabeltje wat je ergens oppikt? En hoezo: haal je het gezonde eruit en houd je alleen suikers over? Hoe kan het totaal aantal suikers dan toch gelijk blijven?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, je wordt OOK niet dik van chips en rookworst, als je er maar niet teveel van eet. Alleen ligt het daar wat dikker bovenop.
Van vruchtensap is toch wel redelijk bekend dat het één van de 'stiekeme' dikmakers is, omdat mensen denken iets heel gezonds te eten dat uiteindelijk voornamelijk snelle suikers en dus veel calorieën is. Ik heb mensen gezien die al maanden denken te lijnen maar niks afvallen, maar niet op het idee komen dat die drie liter jus d'orange wellicht niet zo gezond is als ze dachten, en dat je die niet onbeperkt kunt drinken in plaats van water en fruit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zóóóóó mee eens met de aanvullingen van Marleen en Pelle... Jammer dat het eerste antwoord van Marleen niet helemaal juist was, anders gaf ik een + :-(, maar nav de andere antwoorden en reacties heeft zij haar mening aangepast, zoals intelligente, niet vooringenomen mensen doen, die bereid zijn om te blijven leren, en niet tegen alles in aan hun vastgeroeste standpunten vasthouden :-) Nogmaals: een sinaasappelsap is niets anders dan een sinaasappel zonder de vezels. Hoezo ongezond? En de vitamines? Als je elke dag 2,5 kg sinaasappels eet, dan wordt je ook hartstikke dik hiervan, dat begrijpen jullie ook, toch? Je krijgt vezels binnen, maar precies zo veel suikers! En natuurlijk begrijp ik dat de vezels meer vullen, maar zoals iedereen met een beetje gezond verstand op de site blijft herhalen, het geheim zit in de variatie: niet te veel van hetzelfde, en als je wilt afvallen, in de meeste gevallen volstaat het met iets minder eten van precies hetzelfde wat je vroeger at. Als je antwoord wil geven op een vraag over iets wat zó ingewikkeld is als voeding, probeer maar eerst voldoende kennis te vergaren, zowel van hoe een menselijk lichaam werkt, als hoe de levensmiddelen in elkaar zitten, en hoe deze door het bereidings- en kookproces veranderen qua eigenschappen, voedingswaarde en evt. negatieve effecten.
En ga maar aub niet in twijfel brengen wat de écht betrouwbare bronnen zeggen, alleen omdat het leuk is om deze af te kraken, of omdat je iets anders op een dubieze site hebt gelezen. Als ik 100 keer schrijf dat Londen de hoofdstad van Griekenland is, wordt dat niet minder onjuist.