Mag je augurken en zilveruitjes (uit een potje) mee tellen, voor de aanbevolen dagelijkse 2 ons groente?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Groente in zuur bevat juist MEER vitaminen, dan dezelfde groente in een volconserve zonder zuur. De reden is dat de hittebehandeling die nodig is om de veiligheid te garanderen minder sterk is in het geval van de ingemaakte (=zure) groente. Dat komt door de lage pH. Een beetje technoloog weet dat Clostridium botulinum (de meest gevaarlijke en tevens hittebestendige bacterie in conserven) niet kan groeien bij een pH onder de 4,6. Dat betekent dat zure producten hoef je niet zo zwaar te verhitten als een volconserve, die doorgaans een hogere pH heeft. Check anders de voedingswaardetabel voor zoetzure augurken: ze bevatten nog 2,2 mg vit C per 100 g product. Dat is zeker niet veel, maar als de zoetzure augurken zo'n zware hittebehandeling hadden ondergaan als een fruit in een niet zure omgeving, dan was dat restje vit C veel minder geweest. Bij voorbeeld peren in siroop (die rauw veel meer vit C bevatten dan augurken) hebben slechts 2 mg vit C per 100g. Overigens, heb ik tijdens mijn werk talloze bedrijven geïnspecteerd die allerlei soorten groente en fruit in (half)conserve produceren, dus wist ik al dat de behandeling anders was. Dus... de hoeveelheid vitamines in zure groente en fruit is uiteraard lager dan in de verse variant, maar hoger dan in de geconserveerde variant, en de hoeveelheid vezel blijft ongewijzigd. Mijn conclusie (in lijn met het Voedingscentrum, overigens, zoals Pelle zeer terecht aangeeft in een reactie) is dat augurken en zilveruitjes wél mogen meetellen voor de dagelijkse aanbevolen 2 ons groente. De zoetzure varianten bevatten wel extra suiker, maar dat is hooguit 'slecht' voor je calorieinname, niets te maken met de vitamines en vezels.

Nee. 3 ons groente en 2 ons fruit gaat over VERSE groente en fruit, eventueel uit conservenblik. Ingemaakte producten, of dat nu op zuur of suiker is, bevatten eigenlijk geen vitaminen meer, en tellen niet mee. De enige uitzondering daarop is zuurkool, die juist heel veel vitamine c bevat. Ze leveren wel wat vezels, maar dat is minimaal. En hoewel ze niet zo smaken, bevatten ze veel te veel zout en suikers om er echt twee ons per dag van te eten. Wat niet wil zeggen dat je ze moet laten staan hoor, maar ze kunnen geen verse groente vervangen.. Net zoals een beker jus d'orange of een punt vruchtenvlaai geen sinaasappel vervangt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100